Is het ‘nee’ tegen de BIZ uitstel of afstel?

NIJKERK – De binnenstad van Nijkerk krijgt voorlopig geen Bedrijfsinvesteringszone (BIZ). De nieuwe centrumbelasting werd onlangs weggestemd door ondernemers. Maar daar leggen de voorstanders – verenigd in de werkgroep BIZ – zich niet zomaar bij neer.

Zij gaan de komende tijd kijken of ze meer draagvlak voor de BIZ kunnen creëren, door bezwaren van nee-stemmers weg te nemen. Mogelijk wordt daarna een nieuwe stemronde gehouden.
De BIZ is een middel om freeriders de pas af te steken, bedrijven in het centrum die wel profiteren van activiteiten in het centrum, maar daar niet aan meebetalen. Centrumondernemers mochten in oktober stemmen over de invoering. Daarvoor was een minimale opkomst van 50 procent nodig. Bovendien moest minimaal tweederde van de ondernemers voor invoering stemmen. Dat lukte niet. De opkomstdrempel werd weliswaar gehaald, maar met 47 tegenstemmen en 45 voorstemmen bleek er niet voldoende draagvlak voor de belasting.

Dit tot teleurstelling van onder meer wethouder Patricia van Loozen. “Deze uitslag is heel erg teleurstellend. Ik ben enorm onder de indruk van de hoeveelheid werk die door de werkgroep BIZ van het Platform Binnenstad Nijkerk verricht is om een BIZ mogelijk te maken. Ik begrijp dan ook dat de negatieve uitslag voor hen een klap is. Toch, als ik kijk hoeveel energie er de laatste tijd loskomt in de binnenstad, hoop ik dat er over enige tijd een herkansing mogelijk is en dat dan veel meer ondernemers de voordelen van een BIZ voor de binnenstad zullen zien. Ik ben er namelijk van overtuigd dat onze binnenstad dit soort samenwerking heel erg nodig heeft.” De vraag is nu of de voorstanders een tweede kans krijgen en of het ‘nee’ tegen de BIZ alleen uitstel of definitief afstel was. Wordt vervolgd.

Geplaatst op: 21-12-2017