‘Invoering bedrijveninvesteringszone? Ja!’

Dit najaar stemmen Nijkerkse centrumondernemers over de invoering van een bedrijveninvesteringszone (BIZ). Wethouder Patricia van Loozen is voorstander en steunt de ja-campagne.

Waarom ben je voorstander?
“Nijkerk heeft een prachtige historische binnenstad, met lokale ondernemers en filialen van grote ketens. De aantrekkingskracht die ons centrum nu heeft, is echter niet vanzelfsprekend. Het is belangrijk om de consument te blijven boeien.”

Hoe zou dat in jouw ogen moeten gebeuren?
“De consument van nu kan overal zijn inkopen doen, niet in de laatste plaats online. Shoppen verandert steeds meer in een dagje uit en daarbij is beleving ontzettend belangrijk. We moeten ons daarom blijven inspannen om de binnenstad te laten bruisen, om Nijkerk nog duidelijker op de kaart te zetten als winkelstad en toe te rusten voor de toekomst. De BIZ gaat daarbij helpen omdat daardoor alle ondernemers – ook de huidige freeriders – betrokken worden bij het centrum en je meer geld hebt om te investeren in de aantrekkingskracht van de binnenstad.”

Schets eens hoe het traject eruit ziet.
“Op 21 september komt de verordening in de gemeenteraad. Als de raad instemt, kan er dit najaar een draagvlakmeting gehouden worden. Wij zorgen dan dat elke ondernemer in het beoogde BIZ-gebied een stemformulier krijgt. Daarna is het afwachten en dat is spannend. Minimaal de helft van de ondernemers moet stemmen en van die stemmen moet minstens tweederde voor de invoering van de BIZ zijn. Als dat het geval is, kan de BIZ per 1 januari 2018 ingesteld worden.”

Alleen ondernemers betalen in het plan, waarom vastgoedeigenaren niet?
“Vastgoedeigenaren hebben een andere betrokkenheid bij het gebied. Voor hen zijn ook andere zaken belangrijk dan voor ondernemers. We zijn met hen wel in overleg over het instellen van een revolverend fonds. Zo’n fonds zou bijvoorbeeld kunnen dienen om startende ondernemers op weg te helpen of om het historische karakter van de binnenstad verder te versterken.”

Niet iedereen zal voor zijn.
“Dat klopt. Je hebt altijd tegenstanders van zo’n BIZ. Maar ik zou willen zeggen: geef het de tijd. Ik ben ervan overtuigd dat ook de tegenstanders na verloop van tijd de voordelen van de BIZ gaan inzien. Iedereen die in de binnenstad zit, is gebaat bij een vol en levendig centrum. Wat mij betreft zou de BIZ dan ook kunnen staan voor ‘Betrokken Investeren in jeZelf’. Je hebt als ondernemer straks zelf ook invloed op hoe dat geld besteed wordt. Het overkomt je niet, je bent erbij.”

In Hoevelaken is vorig jaar een BIZ ingevoerd. Is daar gekeken hoe het loopt?
“Absoluut. We hebben bij meerdere plaatsen en steden informatie ingewonnen over hoe de BIZ functioneert. In Hoevelaken zijn ze erg enthousiast. Met de betrokkenheid en het ruimere budget zijn er nu meer mogelijkheden om te investeren in het centrum.”

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 05-09-2017