Inspiratie en de kunst van het afkijken

Gek eigenlijk. Als kind leer je dat afkijken verboden is. Je moet alles zélf doen en leren. Terwijl het in je latere leven – of je nu ondernemer of wethouder bent – juist níet verstandig is om steeds zelf het wiel uit te vinden.

Daarom ben ik erg enthousiast over de inspiratiereis van de Bedrijvenkring Hoevelaken Nijkerk. Op 27 oktober stap ik samen met onze bedrijfscontactfunctionaris Thea Kraaij en een grote groep ondernemers uit Nijkerk en Hoevelaken in de bus naar Duitsland, waar een bezoek aan de zuivelfabriek van Arla en de brouwerij van Bitburg op het programma staan. Zo’n kijkje achter de schermen is natuurlijk een unieke kans om inspiratie op te doen voor je eigen bedrijfsvoering. Zelf kijk ik vooral uit naar de busreis. Dat klinkt misschien gek, maar dat is mijn moment om te connecten met Nijkerkse ondernemers. Ik wil horen wat ze bezighoudt, waar ze enthousiast over zijn, welke ideeën ze hebben. Dát levert mij inspiratie op.

Inspiratieboek
Over inspiratie gesproken. Deze week stond er een razend enthousiaste collega aan mijn bureau. Zij liet me het inspiratieboek zien dat we gemaakt hebben voor ondernemers die een kavel op één van onze bedrijventerrein willen kopen. In het boek staan we stil bij karakteristieke landschappelijke elementen waarvan we het belangrijk vinden dat ze herkenbaar blijven. Op basis daarvan inspireren we ondernemers om groen en duurzaam te bouwen. Om bomen en hagen te planten die passen bij het landschap. Om gebruik te maken van zonnepanelen, vegetatiedaken, faunavriendelijke muren en meer. Het idee achter het inspiratieboek? Bij de inrichting van bedrijventerreinen ligt doorgaans vooral de focus op functionaliteit. Wij leggen de lat graag hoger. We willen dat onze bedrijventerreinen straks mooie, inspirerende en duurzame plekken zijn die naadloos overgaan in de groene omgeving van Nijkerk.

Vastgoedeigenaren
Tot slot had ik onlangs een inspirerende bijeenkomst met Nijkerkse vastgoedeigenaren. Hun ideeën en kijk op de toekomst van de binnenstad zijn waardevol. Alle reden om ze nog meer te gaan betrekken bij de ontwikkelingsplannen die we maken voor het Nijkerkse winkelgebied. Het zijn zulk soort ontmoetingen die mij inspireren. Ik lees veel, ik doe een studie politiek bestuurlijk management om nog meer inzicht in mijn rol te krijgen, maar de meeste inspiratie? Die doe je volgens mij toch gewoon buiten op. Tijdens gesprekken met ondernemers en bedrijfsbezoeken die ik afleg. Ik hoop dat dat ook voor jou geldt. Want de kunst afkijken en jezelf laten inspireren door anderen, dat kun je volgens mij niet genoeg doen!

Geplaatst op: 26-10-2017