‘Ik wil van waarde zijn voor mijn omgeving’

Hij begon ooit als vakkenvuller om een brommertje bij elkaar te sparen, maar verloor zijn hart aan de supermarkt. Kocht op zijn 24e zijn eerste filiaal en schuift inmiddels zo’n beetje overal aan waar de toekomst van de Nijkerkse winkelstraat wordt besproken. Maar dat vindt Rob Veltink zelf absoluut niet bijzonder.

Eigenlijk vindt hij het een beetje oncomfortabel, zegt de Nijkerkse ondernemer aan het einde van het gesprek. Zijn verhaal vertellen. Alsof wat hij doet speciaal is. Alsof hij zich beter voelt dan anderen. Dat is dus niet het geval, wil hij benadrukken. Rob Veltink. Eigenaar van de Jumbo aan het Molenplein. Daarnaast zet hij zich in voor de Nijkerkse Ondernemers Vereniging (NOV), is hij betrokken bij Lekker Nijkerk, denkt hij mee in de regiegroep, Samen aan Zet en is hij penningmeester bij de school van zijn zoon. Hij maakte zich vanuit het Platform Binnenstad sterk voor de invoernig van de BIZ. En oh ja, hij is ook secretaris van de Ondernemersvereniging van Jumbo en hoofdbestuurslid van het Vakcentrum voor zelfstandige retailers.

Blijft er nog vrije tijd over of sta je altijd ‘aan’?
Dat lijkt misschien zo aan de buitenkant. Ik werk hard, dat zal ik niet ontkennen. Ik ben al twaalf jaar lang zes dagen in de week aan de slag en meestal zo’n twee tot drie avonden in de week weg. Maar daar staat tegenover dat ik nooit werk mee naar huis neem. Ik heb niet eens een laptop thuis om te werken. Thuis is voor mij ook echt thuis en de zondag is voor mijn gezin. We gaan gewoon in de zomer op vakantie en ik neem elke schoolvakantie een dag vrij. Ik ga naar bijeenkomsten op school, sta langs de lijn als Kim moet schoolkorfballen. Soms mis ik wat. Soms ben ik te laat. Maar ik ben niet de man die op zondag het vlees snijdt.

Wat beweegt je om zoveel te doen?
Ik wil van waarde zijn voor mijn omgeving. En als ik iets doe, ga ik daar ook vol gas voor. Ik wil het optimale halen uit alles wat ik doe. Dan rol je snel van de ene in de andere taak. Dat is ook een valkuil, besef ik. Tegelijkertijd geven al die dingen die ik doe me energie. Ik gedij bij spanning, heb druk op de ketel nodig. Als het rustig wordt, dan verslap ik. Maar dat ik van alles doe, zie ik niet als iets bijzonders. Het is gewoon zoals ik ben. Het past bij mij. Net zoals er mensen zijn die geen behoefte hebben aan verandering en dynamiek in hun leven.

Het is de boodschap die hij van huis uit meekreeg. Niet dat er in het Hardenbergse gezin waar Veltink opgroeide veel gesproken werd over normen en waarden. Maar wat hij tussen de regels door leerde is: oordeel niet, maar accepteer anderen zoals ze zijn. Veel daarvan sijpelt door in de manier waarop Veltink onderneemt, de wijze waarop hij zijn werkgeverschap invult.

Wat is typerend voor jouw ondernemerschap?
Ik geef mensen om me heen veel ruimte. Natuurlijk heb ik een visie, maar het hoeft niet allemaal op mijn manier. Ik sta open voor discussie. En dan niet alleen over de uitvoering, maar ook over de strategie. Ik probeer me ook steeds te verplaatsen in het perspecief van de ander. Waarom zie jij wat jij ziet, waarom zie ik wat ik zie? Ik geloof dat veel conflicten niet ontstaan omdat mensen het niet eens zijn over het doel, maar omdat ze elkaar niet begrijpen en langs elkaar heen praten.

Wat doe je anders dan tien jaar geleden?
Poeh. Ik ben rustiger geworden. Minder geneigd om anderen tevreden te willen stellen. Ik denk dat ik tien jaar geleden misschien wel wat te sociaal was. In het begin was ik ook meer operationeel bezig dan nu. Nu besteed ik meer tijd aan coachen en begeleiden van het team. Als ik zie dat mensen zich ontwikkelen, dan geniet ik. Ik vind het mooi om daar een steentje aan bij te kunnen dragen. Verder denk ik dat ik nog sneller beslissingen neem. Als je veel dingen doet, moet dat ook wel. Iedereen eens? Mooi, dan gaan we door. Ik ben niet iemand die lang stilstaat bij wat er gebeurd is. Ik denk liever na over wat voor me ligt.

Waar kan je niet tegen?
Negativiteit. Mensen die alleen maar klagen. Dat zuigt alle energie bij mij weg. En ik heb ook een hekel aan onrecht. Er is wel eens een werknemer ervandoor gegaan met een substantieel bedrag. Dat maakt me echt kwaad, maar ik kan het ook snel parkeren. Nee, ik geef daardoor niet minder ruimte aan anderen. Het kan niet zo zijn dat mensen die ergens misbruik van maken, het verpesten voor de rest.

Dat Veltink zou uitgroeien tot ondernemer, was geen vanzelfsprekendheid. Vader was kraanmachinist, moeder werkte in de kinderopvang. Geen typisch ondernemersnest dus. Op zijn vijftiende ging Veltink in Hardenberg aan de slag bij de plaatselijke supermarkt om een brommertje bij elkaar te sparen. Het contact met klanten en collega’s beviel hem. Zo goed zelfs dat hij besloot om de Profood-opleiding te volgen, in die tijd de vakopleiding voor de supermarktbranche.

Wat is er zo speciaal aan die supermarkt?
In een supermarkt sta je ontzettend dicht bij de klant. Je werkt achter de schermen aan een visie en plan en aan de andere kant van de muur kan je dat direct in de praktijk brengen. Wat me ook aanspreekt is dat de snelheid van veranderingen zo hoog ligt in de supermarkt. Ik durf te stellen dat er geen andere bedrijfstak zo dynamisch is.

Hoeveel verschil kan je als ondernemer maken in een supermarkt?
Op landelijk niveau is het als ondernemer wat complexer om invloed uit te oefenen binnen een formule als Jumbo, maar dat was voor mij wel de reden om in de Ondernemersvereniging Jumbo te stappen. Lokaal kun je absoluut het verschil maken. Als je kijkt naar het verschil in performance tussen filialen, dan is dat substantieel. En daarin speelt ondernemerschap een belangrijke rol. Een formule uitvoeren kan elke bedrijfsleider, het gaat erom dat je jouw sterke eigenschappen benut en optimaal inspeelt op je marktgebied.

Supermarktklanten staan bekend als honkvast.
Klopt. Je moet ze een keer of 10 in de winkel hebben gehad voordat hun oude supermarkt uit het systeem is. Maar het kan wel. Onze omzet is in de afgelopen jaren verdrievoudigd. We zijn van de kleinste naar de tweede supermarkt in Nijkerk gegaan en we zijn nog niet klaar.

Hoe lok je klanten toch naar jouw winkel?
De basis is dat je winkel vol en schoon is. Dat je betrouwbaar bent. Daarna kan je het verschil gaan maken. Wij hebben gekozen om te investeren in de beleving. Met veel hout in de winkel bijvoorbeeld. Maar het zit ook in de gezelligheid en sfeer in de winkel die we nastreven. Het moet leuk zijn om hier boodschappen te doen.

Hoe bereik je dat?
Dat begint bij de manier waarop je met elkaar omgaat. Ik heb een medewerker van 72 die al een tijdje ziek is. Het zou makkelijk zijn afscheid te nemen, maar dat doe ik niet. Want die man heeft altijd voor mij klaar gestaan in de afgelopen jaren. Het UWV weet niet eens dat hij thuis zit. Dat is niet rationeel, maar ik geloof dat klanten dat ergens proeven in de sfeer in de winkel.

Wat zie je de komende jaren als belangrijk aandachtspunt in je winkel?
Verantwoord ondernemen wordt belangrijker. Maar ik weet niet precies welke kant het op gaat. Ik dacht al vier keer een visie daarop te hebben, maar in praktijk blijft het lastig. We vinden duurzaamheid allemaal belangrijk, maar als we dan een goedkope kastomaat naast een volle grond geteelde tomaat uit Nijkerk zien, kopen we toch met onze portemonnee. Ik geloof wel in samenwerkingen met winnaars. Lokale bedrijven die met hun producten de beste in de markt zijn, zoals Bakkerij ten Have.

Maar Veltink wil niet alleen verder met zijn supermarkt. Hij wil ook zichzelf blijven ontwikkelen. Mede daarom volgde hij een Masterclass Foodretail aan Nijenrode en deed hij een persoonlijk ontwikkelingstraject, waarbij hij nadacht over wat hij echt belangrijk vindt in het leven en waarom. Die spiegels heb je nodig, zegt Veltink.

Wat haalde je uit dat traject?
Daar kwam dus uit dat ik van waarde wil zijn voor mijn omgeving. Maar ook het besef dat ik niet iedereen tevreden kan stellen, dus dat ik keuzes moet maken. Dat voelt misschien egoïstisch, maar ik ga dan toch voor de mensen en zaken waar ik energie van krijg. Verder kijk ik twee keer per jaar naar alle rollen die ik vervul. Ik ben vader, echtgenoot, ondernemer, werkgever en ga zo maar door. Dan stel ik per rol doelen op waar ik de komende tijd aan wil werken. Het helpt me om te focussen en prioriteiten te stellen. Nog steeds verlies ik me wel eens in de waan van de dag. Merk ik dat ik me bezighoud met dingen waar ik niet mee bezig wil zijn. Maar ik heb dat wel sneller door en kan dus ook sneller bijsturen.

Geplaatst op: 25-10-2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.