Ik wil mijn buitenlandse btw terug!

Wanneer u als dga op vakantie bent gegaan en onderweg naar Zuid-Frankrijk een paar keer hebt getankt met de auto van de zaak, rijst toch de vraag of u nog iets kunt met de btw? Weet dat dit mogelijk is, maar wel onder voorwaarden. Welke dat zijn leest u hieronder.

Maar allereerst de vraag: betalen we überhaupt eigenlijk wel veel buitenlandse btw? Nou dat valt reuze mee, want het is binnen de EU zo geregeld dat dit zo weinig mogelijk voorkomt. De hoofdregel voor ondernemers is namelijk dat voor leveringen vanuit een ander EU-land de leverancier een intracommunautaire levering verricht en het 0% tarief toepast. U betaalt Nederlandse btw over de aankoopprijs en trekt, als u btw-plichtig bent, deze weer af.

Is er sprake van een dienst dan kan de buitenlandse dienstverlener de btw naar u verleggen. Dat betekent dat u de btw aangeeft over de vergoeding in de aangifte en deze daarna weer aftrekt.

De btw die dan wel teruggevraagd kan worden, heeft vaak betrekking op brandstofkosten, verblijfkosten of eventueel goederen die van buiten de EU komen en afgeleverd worden in een ander EU-land dan Nederland. Deze btw, die ziet op 2019, kunt u terugvragen voor 1 oktober 2020. Doet u dit te laat dan kan de belastingdienst in het buitenland de teruggaaf weigeren.

Wat zijn de voorwaarden?

U bent ondernemer voor de omzetbelasting en uw onderneming is gevestigd in Nederland.
U doet geen btw-aangifte in het andere EU-land.
U gebruikt de goederen en diensten uit het andere EU-land voor uw btw-belaste bedrijfsactiviteiten.

Hoe doet u dat dan?

Via een speciale website van de fiscus: https://bit.ly/2R9cCWH
Daarvoor heeft u wel inloggegevens nodig die u dus ruim van tevoren moet aanvragen.

Kijk wel hoeveel btw u heeft betaald. Het moet over een jaar meer zijn dan 50 euro (of als u per kwartaal terugvraagt 400 euro) en het terugvragen kan best een aardige klus zijn, en tijd is ook geld.
O ja, en zorg dat u de bonnen goed bewaart en altijd met een pas betaalt en niet contant!

André Moree
Senior Belastingadviseur