Huren of kopen: that’s the question!

Laat me raden: je woont in een koophuis. Voor veel mensen is dat vanzelfsprekend. Zodra het kan laat je een huurhuis achter je. Want als je koopt, bouw je tenminste iets voor jezelf op. Maar is dat ook de beste oplossing als je op zoek gaat naar nieuwe bedrijfsruimte?

Als bedrijfsmakelaar spreek ik regelmatig met ondernemers over dit onderwerp. Ik merk daarbij dat de neiging groot is om vanuit locatieperspectief te denken. Je kijkt waar je je wilt vestigen, wat voor soort pand en hoeveel ruimte je ongeveer nodig hebt. En afhankelijk van het aanbod oriënteer je je vervolgens op koop- of huurpanden.

Ik raad ondernemers aan om een stapje terug te doen. Maak eerst een financieel plan. Hoe ontwikkelt de omzet zich, hoeveel vermogen kun je zelf inbrengen, hoeveel reserves wil je achter de hand houden en wat is je rendement op vastgoed versus het bedrag dat je kunt verdienen als je geld investeert in je bedrijfsactiviteiten? Zo weet je wat financieel en strategisch verstandig is en zoek je dáár passende huisvesting bij.

Huren biedt natuurlijk flexibiliteit. Bij groei of krimp kun je daar als ondernemer makkelijker je huisvesting op aanpassen. Bovendien is er in sommige gevallen meer keuze. Zo zijn de meeste kleine bedrijfsruimtes niet te koop, maar alleen te huur.

Kopen is een investering in de toekomst. Een eventuele waardstijging kan een mooi appeltje voor de dorst zijn als je met pensioen gaat. Bovendien zijn de maandlasten bij koop vaak lager dan bij huur en ben je niet afhankelijk van de voorwaarden die een huurder stelt.

Tot slot kun je – als je een beetje vermogend bent – ook nog kiezen voor een hybride oplossing. Je koopt bijvoorbeeld privé een bedrijfspand en verhuurt dit aan je eigen onderneming. Je moet dan wel een reële huurprijs rekenen.

Bij Domicilie denken we – eventueel samen met je accountant of financieel adviseur – mee over welke optie het beste bij jouw situatie past. Vervolgens gaan we voor je op zoek naar een geschikt bedrijfspand. Onze bedrijfsmakelaars kennen de juridische ins en outs van huur- en koopcontracten, kunnen een huurwaardebepaling of taxatie doen en onderhandelen over de juiste huur- of koopvoorwaarden. Nog vraagtekens over na deze column: dan praat ik daar graag met je over door.

Ben van de Velde,
vestigingsmanager Domicilie Nijkerk