Hoofdpijn van je website?

Online ontwikkelingen gaan razendsnel. Als ondernemer of marketingverantwoordelijke valt het niet mee om de juiste keuzes te maken. Zeker niet als iedere webbouwer, online marketingspecialist of SEO-goeroe die je uitnodigt een ander verhaal vertelt. Bart Nieuwenweg van het Nijkerkse internetbureau Draad deelt de top 10 van ergernissen over nieuwe websites.

1. Iedereen in de organisatie moet er iets van vinden. Kleurenschema’s, teksten en menustructuren blijken ideale struikelblokken voor collega’s of directie. Je raakt verzeild in discussies waarvan je je afvraagt hoe je er kwam én ze ontstaan precies op het moment dat de nieuwe website nét online staat. Of nog beter, de dag ervoor.

2. De website is verouderd op het moment dat ‘ie online staat. De allernieuwste, hipste dingetjes zitten er dus net niet in. Dat weten die collega’s dan ook vaak snel te vertellen. Je webbouwer houdt zich van de domme: “Tja, dat hadden we ook niet in de offerte staan, dus ja…”

3. Er is wel geld voor een nieuwe website, maar niemand heeft eraan gedacht dat eenzelfde investering in marketing, optimalisatie en advertentiebudget nodig is om er echt een succes van te maken. Het gevolg? De website genereert veel minder new business en aandacht in de markt dan gedacht.

4. Draagvlak bij collega’s verdwijnt als sneeuw voor de zon. Tot aan de lancering van de nieuwe website lukt het goed om iedereen enthousiast mee te laten denken. Maar als de website eenmaal online staat zijn de technische jongens die maandelijks een blog zouden schrijven druk met het volgende project.

5. De betrokken bureaus konkelen erop los. Eindeloze discussies tussen je webbouwer, het bureau dat je grafische werk doet en het online marketingbedrijf. Niet als ze samen aan tafel zitten, maar vooral als je ze 1-op-1 spreekt: successen claimen, tegenvallers afschuiven. Dat werk.

6. Allerlei exotische koppelingen tussen de website en het inmiddels flink verouderde ERP-pakket moeten worden gerealiseerd. Chaos in de tent als de offerte-aanvragen en bel-mij-terug-formulieren niet keurig in antieke versies van Salesforce of Dynamics CRM worden geschoten.

7. De briljante hoogstandjes waar je webbouwer de pitch mee won, worden eruit gefeedbacked door collega’s of directie. Want het geeft de concurrentie teveel inzicht, niet elke browser kan het aan of je buitenlandse collega’s zitten pixels te tellen dankzij hun tropische inbelverbinding.

8. Developers blijken lastige, stugge lui. Voor iedere kleine wijziging in de website sturen ze een factuur van € 90,- per gewerkt uur. Elk nieuw idee is heel moeilijk of heel duur, en die aardige projectmanager heb je sinds de lancering niet meer gezien.

9. Alle teksten moeten opnieuw worden geschreven. Ze blijken niet ‘SEO-vriendelijk’ te zijn. Knippen en plakken mag niet, dan krijg je straf van Google. En of het dan in minimaal 300 woorden kan, met een woorddichtheid van 10% op het belangrijkste zoekwoord.

10. Dat bij het overzetten van het domein ook alle mailadressen gemigreerd moest worden had de webbouwer even over het hoofd gezien. En oh ja, die waren ook gekoppeld aan de online werkplek en het ERP pakket. Is er een systeembeheerder in de zaal?

Overdreven? Bovenstaande voorbeelden komen rechtstreeks uit de praktijk. Gelukkig zijn ze goed te voorkomen. Hoe? Selecteer partijen die elkaar aanvullen en de ruimte geven. Liefst met proven track record. Ook een goed en eerlijk gesprek met collega’s, directie of betrokken bureaus doet wonderen. In onze ervaring is een open, enthousiaste houding de basis voor een succesvol traject naar een nieuwe website. En dan kan het best zonder hoofdpijn. Die hoef je hooguit te hebben op de ochtend na de lancering.

draad.nu

Geplaatst op: 03-11-2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.