Hoe zit het met uw privébalans?

Elke ondernemer weet doorgaans binnen vijf minuten de complete balans en winst-en-verlies-rekening van de zaak te achterhalen. Staan die overzichtjes niet ergens op de pc, dan toch zeker wel in de kast. Maar als je diezelfde ondernemer vraagt of hij ook die cijfers kan laten zien over zijn privésituatie, dan blijft het stil. Wat hij per jaar heeft uitgegeven? Hoeveel ‘vermogen’ er in de huishoudpot zit? Wat er overblijft als je elk jaar de inkomsten en uitgaven tegenover elkaar zet? Geen idee.

Het zijn vragen waar veel meer ondernemers geen antwoord op weten. Toch zijn het heel relevante vragen. Het geeft rust om te weten hoe je privébalans eruit ziet. Om te zien wat er per jaar binnenkomt, hoeveel eruit gaat, wat de bezittingen en schulden zijn samen met je partner. Dat is essentiële informatie als je gaat nadenken over je pensioenvoorziening. Dat is óók essentiële informatie als je bij de bank aanklopt voor een privéfinanciering en openheid van zaken moet geven.

De grip kwijt
Begrijpelijk dat je door de jaren de grip op je financiële huishouding kwijtraakt. Je koopt een huis en nog een huis, je sluit hypotheek op hypotheek af. Er komen kinderen. Je hebt AOV-zus en beleggingsverzekering-zus afgesloten. Misschien heb je ook nog wel ergens recht op pensioen van die eerste paar jaar in loondienst. Zoek het maar uit.

Persoonlijk Financieel Overzicht
Dat is ook wat we tegenwoordig bij Alfa doen: het uitzoeken voor een cliënt. We hebben er zelfs iets voor in het leven geroepen, het Persoonlijk Financieel Overzicht (PFO). Voor zo’n PFO halen we alles overhoop wat maar te maken heeft met de persoonlijke financiële situatie. Het zijn adviesgesprekken die mij elke keer weer verbazen. Mensen zijn vaak verrast door bijvoorbeeld een simpel overzicht van hun vaste jaarlijkse uitgaven: zóveel? En tegelijkertijd zijn ze blij dat ze nu iets in handen hebben om tijdig maatregelen te treffen. Een aanvullende regeling voor het pensioen bijvoorbeeld.

Dat jaarverslag van de zaak: dat komt er wel, elk jaar. Maar laat nu ook eens dat jaarverslag van je eigen privé-hebben en houden opstellen. En laat het overzicht ook eens jaarlijks actualiseren. Van het houvast dat je in een paar uurtjes krijgt, heb je je leven lang plezier!

Remco Nonkes is directeur van Alfa Nijkerk. U kunt hem bereiken via 088 – 253 3200.00.

www.alfa.nl/nijkerk

Geplaatst op: 17-04-2018