Hoe staat de vastgoedmarkt ervoor?

Als bedrijfsmakelaar krijg ik regelmatig vragen op netwerkbijeenkomsten. Eén van de meest gestelde is hoe ‘de markt’ het doet. Bent u ook nieuwsgierig?

Bedrijfsruimtes doen het op dit moment in vrijwel heel Nederland goed. De vraag neemt toe, het aanbod van bedrijfsruimten die te koop en te huur staan neemt licht af. Vooral logistiek vastgoed is in trek. Dat is ook in Nijkerk goed merkbaar. Denk aan het distributiecentrum van Picnic of het vorige maand geopende warehouse van de Bieze Food Group.

Dat logistiek vastgoed in trek is, komt mede doordat we steeds meer online kopen en er dus meer gedistribueerd moet worden. In de winkelstraten is die trend natuurlijk ook voelbaar. Het aanbod aan winkelmeters neemt nog altijd toe en de huur- en verkoopprijzen staan onder druk, al lijkt de ergste pijn geleden. Consumenten hebben meer vertrouwen en geven ook in fysieke winkels weer meer uit, waardoor nieuwe en bestaande retailers het weer aandurven om winkelpanden te huren of te kopen. Mooie voorbeelden daarvan zijn de nieuwe C&A en restaurant Alberto’s Italian in Nijkerk.

Ook de kantorenmarkt lijkt op te leven. Een voorbeeldje? In 2015 werd in heel Nederland 880.000 m2 kantoorruimte opgenomen, bijna 5 procent meer dan een jaar eerder. Ook daalde het aanbod van leegstaande en nog te verhuren kantoren, mede omdat een deel van het verouderde aanbod aan de markt onttrokken werd. Het herstel is echter nog broos, merk ik om me heen. Organisaties en bedrijven kijken nog altijd kritisch naar hun huisvesting en huisvestingslasten. De verwachting is dan ook dat het gemiddelde aantal kantoormeters dat een bedrijf nodig heeft  de komende jaren blijft dalen.

Bij Domicilie volgen we deze ontwikkelingen op de voet en kunnen we op regionaal en lokaal niveau inzoomen. Met onze expertise en marktkennis helpen we ondernemers, winkeliers en beleggers bij het maken van strategische keuzes. Ga ik de huur van mijn pand verlengen of is het slimmer om te verhuizen? Kan ik beter kopen of huren? Welk type vastgoed biedt op dit moment kansen op een goed rendement? Daar praat ik graag een keer met u over verder. Want u merkt waarschijnlijk al: ‘de markt’ bestaat niet.

Ben van de Velde

vestigingsmanager Domicilie Nijkerk