Gestolen gereedschap? Niet uit jouw bestelauto!

Niet de pakketjes, maar hoogwaardig gereedschap is voor inbrekers het meest aantrekkelijk om te stelen uit een bestelbusje. Vooral in de nachtelijke uren roven bendes de busjes van ondernemers in de bouw leeg.

Voor dieven is gereedschap stelen interessant, omdat dit een goede tweedehandswaarde heeft en omdat gereedschap slecht geregistreerd wordt.

Kraken
Een inbreker heeft het standaardslot van de laadruimte van een bestelwagen gemiddeld binnen 30 seconden open. De standaard deursloten zijn voor inbrekers redelijk eenvoudig te forceren. Daarom kiezen veel ondernemers voor extra deursloten op de voor-, achter- en eventueel zijdeur. Elk slot is te kraken, maar hoe langer een inbreker bezig is, hoe sneller hij afhaakt. Nieuwe sloten zorgen dus voor een rem op inbraken.

Schadebedrag
De schade bij een inbraak loopt al snel op tot duizenden euro’s. Die bestaat niet alleen uit het verlies van het kostbare gereedschap, maar ook uit eventuele braakschade aan de bus en de gederfde inkomsten doordat werk niet kan worden uitgevoerd.

Voorkomen
Om te voorkomen dat je zelf de dupe wordt van bendes die het op de inhoud van jouw busje hebben voorzien, kun je een aantal maatregelen nemen. Zo is het verstandig om op een veilige plaats te parkeren, waar straatverlichting aanwezig is. Daarnaast is het verstandig om een alarmsysteem te installeren, geen uitbundige reclame op de bus te zetten en stevige, extra sloten op de deuren te monteren. Daardoor maak je het inbrekers een stuk lastiger.

Advies?
Een inbraak kan dus impact op hebben jou en je onderneming. Univé kan schade vergoeden, maar het ongemak, de impact en de gevolgschade kunnen we alleen met elkaar voorkomen. Wil je meer weten? Wij helpen je graag met advies over preventiemaatregelen of een passende oplossing om het risico te verzekeren.

Henk Roubos is vestigingsmanager van Univé Nijkerk.

www.unive.nl

Geplaatst op: 18-06-2019