Flexibel zijn en niet alleen in de heupen

We zijn alweer begonnen aan de derde maand van 2019, toch kijken veel van mijn relaties nog eens terug op 2018 dat werd gezien als een topjaar.
Ze hebben toen goed kunnen profiteren van de economische rugwind. Als je ze echter vraagt naar hun verwachtingen voor 2019, dan zijn de meeste ondernemers gematigd optimistisch. De vanzelfsprekendheid die men in het verleden had, voor de crisis, heeft plaatsgemaakt voor voorzichtigheid. Op een aantal vooraanstaande plaatsen zijn personen terechtgekomen die niet direct stabiliteit en vertrouwen uitstralen. De wereld heeft veel weg van een stuk (illegaal) vuurwerk waar heel veel lontjes aan zitten. De vraag is alleen wie, wanneer, welk lontje aansteekt en hoe groot de knal zal zijn. Dat maakt dat veel ondernemers onzeker zijn over de toekomstverwachtingen. Daarnaast volgen ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Robotisering, zelfrijdende voertuigen, data-analyse, vertical farming enzovoort. Google die een bankvergunning aanvraagt op het Europese continent. De verdienmodellen van vandaag zijn morgen achterhaald.

Bovenstaande maakt dat twee zaken belangrijker zijn dan ooit. Kijk als ondernemer ten eerste veel “uit het raam”. Hou de ontwikkelingen in je branche, je markt, maar ook in de wereld nauwlettend in de gaten. Wees flexibel in je denken. Neem eens de tijd om de plas over te vliegen naar Amerika of geef je ogen de kost in Azië. In veel gevallen loopt men daar een aantal jaren op ons voor en is daar te zien wat wij nog gaan krijgen. Maak een goed reisverslag inclusief foto’s, zodat de reis in ieder geval deels ook fiscaal aftrekbaar is. Ten tweede, zorg dat je onderneming flexibel is in het op- en afschalen. Leg je niet voor een hele lange periode vast met verplichtingen aan één leverancier of afnemer. Zorg voor een flexibele schil als het gaat om inzet van mensen. Daar zijn veel verschillende manieren voor.

Tot slot wens ik u flexibele heupen toe. Voor de één om lekker te kunnen wintersporten, voor de ander om heerlijk te dansen. Want naast hard werken als ondernemer is het zeker zo belangrijk om plezier te hebben en te genieten van de dingen die het leven geeft. Schuiteman, al meer dan 50 jaar betrokken op ondernemen!

Evert Hein Schuiteman
Schuiteman Accountants & Adviseurs B.V.
T 033-303 32 30 |
E ehschuiteman@