Evenwicht

Lange of korte afstanden, het maakt mij niet uit. Fantastisch om te zien hoe hard de schaatsers gaan, dankzij het perfecte evenwicht tussen kracht en techniek. Evenwicht, daar draait het om.
Ook op de werkvloer is evenwicht van belang, zoals blijkt uit een casus in de zorgsector. Tijdens het verzorgen raakt een cliënte haar evenwicht kwijt en valt. De verzorgster treft een verwijt. Zij had de cliënte beter moeten ondersteunen. De verzorgster raakt door dit voorval ook zelf uit evenwicht. Ze wordt arbeidsongeschikt. Tijdens de re-integratie maakt ze een medicatiefout. De werkgever gaat met de verzorgster een functioneringsgesprek aan. De werkgever concludeert dat de verhouding met de verzorgster, die nog deels arbeidsongeschikt is, niet meer in evenwicht is. De werkgever stelt voor om de arbeidsovereenkomst in goed overleg te beëindigen. Het kwetsbare evenwicht dat de verzorgster weer had gevonden, wordt door dit voorstel ruw verstoord.

Werkgever biedt al snel haar excuses aan en probeert het evenwicht te herstellen. Ze stelt de verzorgster een verbetertraject voor, dat haar moet helpen om weer goed te functioneren. Als een reactie daarop uitblijft, oppert de werkgever mediation en dreigt met een loonsanctie. Ze doet echt haar best om de werkrelatie met de verzorgster weer in evenwicht te brengen. De verzorgster waardeert deze stappen niet. Op aanraden van haar adviseur weigert ze verder te re-integreren en houdt ze alle gesprekken af. De werkgever stopt met loonbetaling, om het evenwicht te herstellen.

De verzorgster vraagt vervolgens aan de kantonrechter om de arbeidsovereenkomst te ontbinden met een forse ontslagvergoeding. Het evenwicht is volgens haar door de werkgever verstoord.

De rechter oordeelt. De werkgever heeft door haar voorstel de verzorgster uit evenwicht gebracht en onnodig verstoord. De werkgever heeft daarna snel ingegrepen en goede voorstellen gedaan om het evenwicht te herstellen. Die uitgestoken hand heeft de verzorgster niet gegrepen. De werkgever heeft haar misstap snel gecorrigeerd, dus is het aan de (adviseur van) de verzorgster te wijten dat de situatie niet stabiliseert. De ontbinding van de arbeidsovereenkomst zonder vergoeding brengt uiteindelijk evenwicht.

Arbeidsrecht draait om evenwicht, en een goede adviseur!
De schaatsliefhebbers die dit lezen wens ik veel ijspret.

Hans Veldkamp, Adviseur Arbeidsrecht
T 0342-47 34 44 | E hveldkamp@schuiteman.com