Eerste bedrijven in
Nijkerk op glasvezel

NIJKERK – Nadat voor de zomer ruim honderd bedrijven aangaven zo snel mogelijk glasvezel te willen op de bedrijventerreinen Arkerpoort en Watergoor, is de schop nu daadwerkelijk in de grond. Bright Access, het bedrijf dat de terreinen gaat ontsluiten, heeft inmiddels de eerste bedrijven aangesloten.

De animo in Nijkerk was groot, vertelt Janarthanan Sundaram, directeur van glasvezelbedrijf Bright Access. Meer dan 100 ondernemers namen in mei deel aan de verkiezing ‘Stem voor glasvezel’, waarbij kon worden gestemd op de bedrijventerreinen die voorrang kregen op aansluiting. De keus viel op Arkervaart en Watergoor. ,,Die twee vlogen bij ons omhoog in de top 10. Vandaar dat we inmiddels begonnen zijn met de werkzaamheden. De eerste bedrijven zijn aangesloten. We verwachten nog enkele maanden in Nijkerk bezig te zijn.”

Lokale verkiezingscampagne
Was glasvezel dan nog niet aanwezig in Nijkerk? ,,Jazeker, als Bright Access hebben we zelfs al een bedrijventerrein ontsloten, namelijk De Flier”, vertelt Sundaram. ,,Hoewel dat een wat kleiner terrein is, ligt de glasvezelbezettingsgraad er hoog. Dat gaf vertrouwen voor deze campagne. Toen de animo er inderdaad was, zijn we direct van start gegaan.”

Andere partijen
Op dit moment wordt door Bright Access een centrale aansluiting gemaakt op hun landelijke glasvezelnetwerk. Daardoor kunnen alle bedrijven op de Nijkerkse bedrijventerreinen een glasvezelaansluiting krijgen. Het netwerk zelf is ‘open’, wat wil zeggen dat iedere provider zijn diensten op het netwerk aan kan bieden. Ondernemers hebben hierdoor een ruime keuze in dienstverleners. Daarnaast zijn er behalve Bright Access nog andere glasvezelbedrijven die hun diensten aanbieden.

Cloudbeveiliging
,,Onze toegevoegde waarde is dat wij een directe aansluiting kunnen maken bij diverse clouddiensten, een veiliger optie dan wanneer de data over het internet naar de clouddienst gaat”, legt Sundaram uit. ,,En wat wij doen is een bedrijventerrein in één keer ontsluiten. Het betreft dus geen vraagbundeling of gedwongen winkelnering. Wij leveren de nutsvoorziening en wat de klant daarmee doet is zijn zaak.”

Voortrekkersrol
Hoewel Bright Access nu stunt met een actie op de aansluitkosten, blijft het voor alle bedrijven op het ontsloten terrein mogelijk om later alsnog een aansluiting te nemen, tegen gelijkblijvende maandelijkse tarieven, belooft Sundaram. ,,Zolang de werkzaamheden in Nijkerk duren zijn de aansluitkosten €500 in plaats van de reguliere €950. In de campagne ‘Stem voor glasvezel’ hebben we samengewerkt met een aantal lokale partijen in een voortrekkersrol; SHS Systems, STH Automatisering, Dijkma Electronics, Matrix Data, Tosch Automatisering en Boone-IT. Maar in principe kan iedere klant zijn eigen ict-partner de aansluiting op ons netwerk laten regelen.”

Geplaatst op: 19-09-2016