Een kijkje in de ziel van de bezoeker van je website

Dit is nu precies het vraagstuk waar Hotjar de oplossing voor is. Je wilt namelijk weten wat mensen doen als ze eenmaal op je website zijn. Volgen ze de flow die je voor ze hebt bedacht? Of dwalen ze over de website en verlaten ze ‘m uiteindelijk gedesillusioneerd, op zoek naar een beter heenkomen? Met Hotjar kom je erachter. Met heatmaps en recordings volg je bezoekers in hun reis over jouw website. En dat levert enorm waardevolle informatie op.

In een heatmap worden de kliks, bewegingen en scrolls van bezoekers geregistreerd. Je ziet precies welke buttons veel aangeklikt worden, of welke juist niet. Ook zie je in een oogopslag hoeveel procent daadwerkelijk de onderkant van de pagina bereikt (vaak toch minder dan je denkt). In de applicatie van Hotjar zie je niet alleen de heatmap voor desktop, maar ook voor tablet en mobiel. Zo zie je dus meteen of de button die we hebben ontworpen wel zo vaak aangeklikt wordt als we zouden willen. Ook kom je erachter hoeveel mensen daadwerkelijk naar beneden scrollen. Enorm waardevolle informatie om je website verder te optimaliseren. En misschien wel het belangrijkste; niet op gut-feeling van ons, maar op basis van data.

Recordings
Uit de heatmap haal je geaggregeerde informatie over het gedrag van alle bezoekers op een specifieke pagina. Maar soms wil je juist weten hoe bezoekers langs de verschillende pagina’s zijn gegaan. Oftewel, hoe ziet de customer journey binnen de website eruit? Daar kom je achter via de recordings van Hotjar: filmpjes waarin je daadwerkelijk ziet wat mensen op de website doen. Je volgt alle muisbewegingen gedurende de periode dat ze op je website zitten. Zo zie je dus exact hoe ze over de website navigeren. Je kunt kiezen om de recording op normale snelheid af te spelen, maar je kunt ook versnellen naar x2 of x4. Ook voor de recordings geldt dat je zowel voor desktop, tablet als mobiel kunt zien wat er gebeurt. Recordings zijn een ideaal middel om te testen of bezoekers daadwerkelijk doen wat je verwacht dat ze doen.
Bart Nieuweweg is partner van Draad, een internetbureau gespecialiseerd in het bedenken, ontwerpen en ontwikkelen van websites met een uitdaging.

www.draad.nu

Geplaatst op: 10-01-2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.