Een kijkje in de keuken

Als wethouder ga ik regelmatig op bezoek bij Nijkerkse bedrijven. Ik spreek dan met de ondernemer, krijg een rondleiding door de fabriek of over de werkvloer. Dat levert elke keer weer inspiratie op. Want wat maken we mooie producten in Nijkerk, wat wordt hier slim geïnnoveerd.

Dat kijkje in de keuken gun ik ook anderen. Daarom heb ik onlangs twee leerlingen van Aeres meegenomen toen ik op bedrijfsbezoek ging bij machinebouwbedrijf De Kruijff. Ondernemers Charl en Corry de Kruijff nam uitgebreid de tijd om deze jongeren te laten zien welke machines zijn bedrijf maakt en hoe uitdagend dat werk is. Ook deelde hij zijn persoonlijke verhaal: hoe hij ooit ook op jonge leeftijd op de werkvloer begon, zich steeds verder ontwikkelde en uiteindelijk het bedrijf heeft overgenomen.

Tijdens het bedrijfsbezoek zag ik wat gebeuren bij de leerlingen van Aeres. Ze ontdekten dat werken in de maakindustrie veel leuker is dan ze dachten. Dat je steeds nieuwe dingen leert en ontdekt en je kunt blijven ontwikkelen. Dat je er te maken krijgt met automatisering, robotisering. En dat je veel baanzekerheid hebt als je kiest voor een technische loopbaan.

Veel maakbedrijven hebben op dit moment grote moeite om nieuwe werknemers te vinden. Dat is deels een imagoprobleem. Veel jongeren denken bij de maakindustrie nog steeds aan vieze, oude fabrieken waar je zwaar werk doet. En vraag je het ouders? Dan zien ze hun kind liever arts of accountant worden dan technisch operator of lasser.

Daar is dus werk aan de winkel. Wanneer je over onze bedrijventerreinen rijdt, zie je niet wat er achter al die gevels gebeurt. Dus zullen we steeds opnieuw dat verhaal van de moderne maakindustrie moeten vertellen. Jongeren en hun ouders naar binnen halen om ze dat zelf te laten ervaren.

Als wethouder wil ik daar graag een steentje aan bijdragen. Dit bedrijfsbezoek met de leerlingen van Aeres smaakte wat mij betreft naar meer; als ondernemers daarvoor open staan wil ik graag vaker jongeren meenemen op een bedrijfsbezoek. Want stiekem moet ik toegeven: het is ook heel verfrissend om door de bril van deze jongeren – onze toekomst – naar het Nijkerkse bedrijfsleven te kijken.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk. Ze houdt zich onder meer bezig met bedrijventerreinen, economische zaken, de detailhandel en de afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 05-12-2019