Een houterige actie

Ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen hebben recht op de milieu-investeringsaftrek (MIA). De MIA geeft een aanvullende aftrek op de fiscale winst tot 36 procent van het investeringsbedrag.

Een mooie regeling dus die een investering net even interessanter kan maken. De regeling kent echter wel een aantal voorwaarden. Zo moet bijvoorbeeld de investering binnen drie maanden zijn aangemeld. Een andere voorwaarde is dat de bedrijfsmiddelen op de zogenaamde Milieulijst zijn opgenomen.
Een BV die een hotel-restaurant exploiteert, deed een investering van iets meer dan 1 miljoen euro in het kader van de verbouwing van de keuken en het restaurant. De investering in de renovatie van een bestaand gebouw tot een duurzaam gebouw komt in aanmerking voor de MIA. Wil een gebouw aangemerkt kunnen worden als duurzaam, dan moet het hout dat in het gebouw verwerkt wordt gecertificeerd duurzaam geproduceerd zijn. Die regeling wordt strikt uitgelegd en een klein foutje kan daarbij al ‘fataal’ zijn, zo ondervindt het restaurant. De genoemde BV heeft namelijk bij de verbouwing voor ongeveer 8.000 euro (dat is minder dan 1% van de investering!) aan niet-gecertificeerd hout gebruikt. De inspecteur weigert de hele aftrek. Ook voor de rechter snijden, om in de terminologie te blijven, de argumenten van de BV geen hout. De voorwaarden van de MIA moeten strikt worden nageleefd. Door een dus wellicht wat ‘houterige’ actie van het hotel-restaurant lopen zij een fors bedrag aan MIA mis. Het is daarom belangrijk uw duurzame of milieuvriendelijke investering ook fiscaal goed in de steigers te zetten.

Mr. A.R. (Bram) Faber, Schuiteman Accountants & Adviseurs BV, E-mail: bramfaber@schuiteman.com

Geplaatst op: 20-09-2016