Een goede voorbereiding is het halve werk

“Wij hebben interesse om uw bedrijf te kopen”. Een mededeling die een aantal van onze relaties in de laatste twee jaar ontvingen vanuit verschillende hoeken. Veelal zijn het zogenaamde private equity partijen die de markt afstropen op zoek naar rendement. Er is veel geld beschikbaar en voor de meeste partijen is het lastig om hier een gewenst rendement op te behalen. Met het kopen van een goed renderend bedrijf, of liever nog een matig renderend bedrijf met veel potentie tot verbetering, weten dergelijke partijen goede zaken te doen.

Jammer is dat ondernemers soms erg verrast worden door dit soort mededelingen. Soms is nog helemaal niet nagedacht over de toekomstige koers van de onderneming. Soms is er al wel over nagedacht, maar zijn er nog weinig of geen voorbereidende acties uitgevoerd die het traject van de verkoop van de onderneming vergemakkelijken.

Bij deze een oproep om van tijd tot tijd stil te staan bij uw horizon. Om uzelf bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen: “Wanneer wil ik mijn bedrijf verkopen en welke randvoorwaarden zijn daarbij voor mij belangrijk?”.

Als u de antwoorden op deze vragen helder heeft is vervolgens belangrijk om voorbereidingen te treffen richting het traject van verkoop. Dat betekent zaken optimaliseren binnen uw onderneming, maar ook uw eigen doelen en wensen voor de toekomst scherp krijgen. Wilt u straks nog een rol hebben in de onderneming of juist niet? Gaat u voor een maximale prijs of zijn er een aantal andere zaken belangrijker dan de laatste euro’s? Ook de vraag of u wilt verkopen aan derden of aan familieleden of werknemers zullen in deze fase overdacht moeten worden.

Kortom er komt veel kijken bij een toekomstige verkoop van uw onderneming. Neem de tijd daarvoor!

Wilt u eens geheel vrijblijvend over de toekomst van uw onderneming sparren? Neem dan contact op met Schuiteman Corporate Consultants. Al bijna 50 jaar oprecht betrokken bij ondernemers in de regio.

Evert Hein Schuiteman is adviseur en vestigingsleider bij Schuiteman Corporate Consultants
www.schuiteman.com

Geplaatst op: 22-06-2017