Economische groei drukt Nijkerkse werkloosheid naar risicovol dieptepunt

NIJKERK – Nijkerkse bedrijven hebben vorig jaar 900 extra banen gecreëerd. De werkgelegenheid groeide daardoor met 4,5 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van de provincie Gelderland. De groei van de werkgelegenheid ligt fors hoger dan in voorgaande jaren. Tussen 2013 en 2016 kwam de groei gemiddeld uit op 0,6 procent.
Uit het onderzoek blijkt dat Nijkerk tot de economische kartrekkers van Gelderland behoort. De Gelderse werkgelegenheid steeg gemiddeld met 1,6 procent. Vooral in de industrie, bouw, zorg en detailhandel ontstond veel nieuw werk. De groei is voor een aanzienlijk deel gerealiseerd via uitzendbanen.

Te lage werkloosheid
De groei van de werkgelegenheid is niet alleen goed nieuws. Het reservoir aan potentiële nieuwe medewerkers begint namelijk op te drogen, waardoor er steeds grotere gaten op de arbeidsmarkt vallen. Volgens het CBS ligt de werkloosheid in Nijkerk momenteel op 2,8 procent. Dat is lager dan wat veel economen wenselijk vinden. Zij zien een werkloosheidspercentage tussen de 3 en 4 procent als optimaal. Als er minder mensen naar werk zoeken, neemt de kans toe dat bedrijven niet kunnen groeien terwijl daar wel geld voor is.

Tekorten in de foodsector
In Nijkerk geldt dat al voor diverse foodbedrijven, bleek onlangs tijdens de startbijeenkomst (zie ook pagina 13) van het Food Production Center. De komende periode gaat de gemeente Nijkerk daarom samen met bedrijven en onderwijsinstellingen onderzoeken of er een nieuwe mbo-opleiding voor de food en food supply chain opgezet kan worden. Het arbeidsmarktprobleem wordt ook buiten Nijkerk erkend. Onlangs kreeg Food Midden-Nederland, een samenwerking tussen scholen en bedrijven uit de FoodValley, een subsidie van 300.000 euro om de kloof tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verkleinen. Met het geld willen de partijen minimaal 50 vmbo’ers per jaar gaan verleiden om te kiezen voor een toekomst in food.

Geplaatst op: 05-03-2018