Economische burgerinitiatieven in de ijskast

NIJKERK – Geen onderzoek naar de verbinding tussen Nijkerk en het Veluwemeer. Geen trainingen en bedrijfsbezoeken die jongeren moeten stimuleren om hun opleiding af te maken. En ook geen onderzoek hoe de Nijkerkse economie circulair kan worden.

Deze en andere burgerinitiatieven om de Nijkerkse economie sterker te maken gaan voorlopig even in de ijskast. Dat meldt de gemeente Nijkerk in de voorjaarsnota.

Het gaat om plannen die door ondernemers en burgers zelf zijn bedacht in de afgelopen jaren binnen het ‘Samen aan Zet-programma’ van de gemeente Nijkerk. Nu blijkt dat een deel van de voorstellen niet van de grond komt, onder meer omdat de initiatiefnemers geen kans zien om ze zélf uit te voeren. “Het kost onnodig energie vanuit de gemeente om voorstellen van de grond te krijgen, die niet worden opgepakt vanuit de samenleving, en het gewenste resultaat blijft uit”, concludeert de gemeente daarop.

Ook initiatieven om de leegstand en bereikbaarheid van bedrijventerreinen aan te pakken of de innovatiekracht van het bedrijfsleven te stimuleren, komen niet van de grond. De deur blijft wel op een kleine kier. “De oorspronkelijke ideeën van deze voorstellen kunnen wel betrokken worden bij te ontwikkelen beleid of meegegeven worden als aandachtspunt bij activiteiten”, schrijft het college in de Voorjaarsnota.

Die staat vooral in het teken van bezuinigen. Nijkerk komt 3 miljoen euro tekort in haar begroting, vooral door de toegenomen kosten voor jeugdhulp en maatschappelijke zorg. Nijkerk overweegt daarom om gemeentelijke belastingen te verhogen.

Geplaatst op: 18-06-2019