Door coronavirus van terras naar de fabriek?

NIJKERK – Veel Nijkerkse ondernemingen worden keihard geraakt door de coronacrisis, maar er zijn ook bedrijven waar ze alle handen kunnen gebruiken. Zij kunnen nu onderling personeel uitwisselen.Het initiatief hiervoor komt van Food Academy Nijkerk en Stichting Veluwe Portaal, een niet-commercieel en onafhankelijk netwerk van regionale HR-professionals. Vooral in de foodsector is het momenteel topdrukte. Doordat restaurants en lunchrooms dicht zijn, draaien supermarkten top-omzetten. En dus zijn ook voedselproducerende bedrijven extra druk. Ook uitval door ziekte kan ervoor zorgen dat sommige bedrijven krap in hun personeelscapaciteit komen te zitten. Tegelijkertijd zitten in bijvoorbeeld de horeca-, retail-, evenementen-, recreatie- en reissector veel mensen thuis. Ook zijn er productiemedewerkers, technisch personeel, (vrachtwagen-)chauffeurs, recruiters en logistiek medewerkers beschikbaar, melden de initiatiefnemers.

Minder loonpijn
Voor bedrijven die zonder werk zitten, biedt uitwisselen van personeel voordelen. De overheid betaalt weliswaar 90 procent van het salaris van werknemers door, maar die laatste 10 procent kunnen toch flink pijn doen. Met een uitwisselconstructie is dat probleem opgelost en hoeven er geen ontslagen te vallen. Bovendien hebben werknemers daarmee de komende weken nuttig werk in een vitale sector.

Goede afspraken
Ook voor de inlenende bedrijven heeft de constructie voordelen. Zo zijn de kosten vaak lager dan wanneer ze kiezen voor uitzendkrachten of zzp’ers. Aan het uitwisselen van personeel zitten wel wat haken en ogen. Zo moet er een collegiale uit- en inleenovereenkomst worden opgesteld, waarin goede afspraken worden gemaakt over bijvoorbeeld het salaris, de betaling en eventuele kleine bijkomende administratiekosten. De uitwisselconstructie moet bovendien een tijdelijk karakter hebben.Bedrijven die op zoek zijn naar personeel of juist medewerkers willen uitlenen, kunnen zich melden bij Gert-Jan Koetsier, manager van Food Academy Nijkerk. Hij is bereikbaar via gert-jan@foodacademynijkerk.nl. Vermeld in de mail om welke bedrijfsactiviteiten het gaat, hoeveel tijdelijke werknemers u zoekt of juist beschikbaar heeft en per wanneer. Food Academy Nijkerk en Stichting Veluwe Portaal zoeken dan naar matches onder hun leden. Daar zijn geen kosten aan verbonden, melden beide partijen.

Geplaatst op: 17-04-2020