Wonen in Nijkerkse winkelstraat mogelijk

NIJKERK – Het wordt mogelijk om leegstaande winkels in een aantal Nijkerse winkelstraten om te bouwen tot woningen. Het gaat om straten rondom het kernwinkelgebied, zoals de Langestraat, Holkerstraat, Kleterstraat en Kerkstraat.

In deze straten staan de nodige etalages leeg. Tegelijkertijd is er veel vraag naar woonruimte in Nijkerk. Reden voor de gemeente om in het nieuwe bestemmingsplan voor de binnenstad verruimde woonmogelijkheden op te nemen.
Volgens de Nijkerkse Ondernemers Vereniging (NOV) kan dit tot ‘zeer onwenselijke’ situaties leiden. De ondernemersvereniging vreest dat de herkenbaarheid van het centrum erdoor verdwijnt en dat winkelend publiek straks minder graag komt shoppen in Nijkerk. Ook wees de NOV erop dat als een winkel eenmaal is omgetoverd tot woning, de kans groot is dat er nooit meer een winkel terug komt in het pand. Zeker niet nu de woningmarkt zo gespannen is. Is dat wel wenselijk nu Nijkerk de komende jaren fors groeit en stevig inzet op het aantrekkelijker maken en promoten van de binnenstad, vroeg de ondernemersvereniging zich af?

De ondernemersvereniging vond daarmee het Platform Binnenstad op haar weg. Die is juist wel voorstander van wonen in de winkelstraat. Het Platform Binnenstad wees er in een memo fijntjes op dat de hybride woon-winkelstraat een ‘weloverwogen keuze’ is die in ‘nauw overleg en samenwerking’ tot stand is gekomen. Ook zouden lang niet alle ondernemers en vastgoedeigenaren tegen de nieuwe woonmogelijkheden in de binnenstad zijn. “Wij merken op dat ons reacties bereiken van winkeliers, bewoners en vastgoedeigenaren uit bijvoorbeeld de Langestraat die het wél eens zijn met het ontwerp-bestemmingsplan.”

Tot een verhit debat in de gemeenteraad leidden de tegengestelde standpunten niet. De teneur van de discussie? Liever een bewoond huis in de winkelstraat dan een lege etalage, want juist leegstand schrikt winkelend publiek af. Alleen de Lokale Partij sputterde tegen, waarbij de zorgen met name uit gingen naar de Langestraat die helemaal doorloopt tot in het winkelhart.
Het ombouwen van winkels tot woningen gebeurt nog maar mondjesmaat in Nederland, terwijl daar volgens onderzoek van UPS wel degelijk behoefte aan is. 1 op de 8 Nederlanders geeft aan interesse te hebben in een woning in de winkelstraat. Het gaat vooral om jongeren en jongvolwassenen tot 35 jaar. Zij zijn vooral gecharmeerd van de levendigheid van een centrumlocatie, de nabijheid van winkels en het unieke karakter van een omgebouwde winkel als woning.

Geplaatst op: 25-10-2018