Dialooggroep legt pakket met voorstellen op tafel

NIJKERK – Volop lof ontving de dialooggroep Economie en Bedrijfsomgeving onlangs voor haar visie op de economische toekomst van Nijkerk. De grote vraag is: lukt het ook om de stip op de horizon om te zetten in concrete plannen?

Nog voor het eind van dit jaar wil de dialooggroep een pakket met voorstellen op tafel leggen die de Nijkerkse economie een zetje in de juiste richting moet geven. Voor die voorstellen is in 2017 een budget van ruim 1,6 miljoen euro beschikbaar. In 2018, 2019 en 2020 is er in totaal nog eens 3,8 miljoen te verdelen.

De dialooggroep bestaat uit ondernemers, vertegenwoordigers van bedrijvenkringen, inwoners en andere belanghebbenden. Onder meer Rob Veltink (NOV), Han Verhoog (Regiegroep Binnenstad), Marleen Schuit (Nijkerkse Uitdaging), Anja Vedder (De Postkamer), Arjan Gerritsma (Graphic Sound), Wout van Baal (Ondernemersvereniging Hoevelaken) en Jeroen Satter (Satter Hoveniers) namen deel. De dialooggroep sprak in de afgelopen maanden vier keer met elkaar en één keer met grote bedrijven uit de gemeente Nijkerk.

Op basis daarvan schetste de dialooggroep waar Nijkerk in 2020 op economisch gebied moet staan. De dialooggroep ziet een levendige gemeente voor zich ‘waar we trots op zijn’. Een gemeente met mogelijkheden voor ondernemers, inwoners en toeristen. Daarvoor is een vitale en duurzame economie nodig waarin iedereen meedoet, of het nu gaat om jongeren of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het aantal regels moet omlaag, ondernemerschap en innovatie dienen juist gestimuleerd te worden. En om de toeristische aantrekkingskracht van Nijkerk te vergroten, zijn onderscheidende kernen, buitengebied en water van groot belang.

Om dat economische droomplaatje te realiseren, is volgens de dialooggroep een betere samenwerking nodig. Samenwerking tussen bedrijven, instellingen, inwoners, scholen en de gemeente. Zowel het Nijkerkse college als de gemeenteraad hebben positief gereageerd op de visie. Zij beslissen eind dit jaar over de visie en de concrete plannen die de dialooggroep daarvoor uitwerkt.

Geplaatst op: 03-11-2016