Denk niet alleen aan verzekeren, maar vooral aan preventie

Criminaliteit op het platteland neemt toe. Steeds meer agrariërs krijgen ermee te maken. Dieven gaan aan de haal met diesel, handgereedschappen en machineonderdelen. Maar ook zitmaaiers, minigravers en kleine trekkers zijn gewild.

Boerenbedrijven liggen vaak afgelegen en de controle is over het algemeen lastiger. Inbrekers rijden met hun auto het erf op en breken de afgesloten loodsen, schuren en opslagplaatsen open op zoek naar materialen. Meestal gaan ze voorbereid te werk. Hoe kunt u het dieven zo lastig mogelijk maken op uw erf? Graag geef ik u een aantal tips.

Geef inbrekers geen aanleiding om úw bedrijf te kiezen. Laat geen zaken en gereedschappen onbeheerd achter, zet alle machines uit het zicht en zo mogelijk op slot, hang camera’s op uw erf en zorg voor goed hang- en sluitwerk. Een simpel hangslot schrikt een inbreker niet af. Het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat de kans kleiner wordt dat u slachtoffer wordt van een diefstal of inbraak.

Er is de afgelopen tijd vooral een toename in het plaatsten van camerasystemen. Op deze manier kunt u vanuit de stal, het land of je huis zien wie er op je erf komt. Door borden te plaatsen met de melding dat er cameratoezicht is, schrik je inbrekers af. De beelden van de camera’s zijn tegenwoordig heel makkelijk op je tablet of telefoon te zien. De camera’s zijn niet alleen een diefstalpreventiemiddel, maar ook een monitoringstool voor bijvoorbeeld je dieren. Door dit dubbele doel investeren agrariërs nu vaker in camera’s.

Voorwaarden en dekkingen
Diefstalpreventie is één van de terugkerende onderwerpen van de gesprekken die Univé-adviseurs hebben met hun relaties. Als Univé-adviseurs zijn wij thuis in de agrarische wereld. We weten dat diefstalpreventie niet altijd hoog op de agenda staat.

In een gesprek staan we vaak uitgebreid stil bij de aanvullende voorwaarden en dekkingen. Het is belangrijk dat de ondernemers weten aan welke voorwaarden ze moeten voldoen, zodat er geen onduidelijkheid is op het moment dat er een diefstal of inbraak is geweest. Tot slot: Denk als ondernemer niet alleen aan verzekeringsoplossingen, maar juist aan preventie!
Neem maatregelen om het de dieven zo moeilijk mogelijk te maken. En wacht hier niet mee tot het je een keer overkomt!’

Vragen? Bel met 088-1815000 of stuur een mail naar
n.besselsen@unive.nl