De waarde en de prijs

Nadat het in de crisisjaren een stuk rustiger was op de markt van overnames, is er inmiddels weer genoeg reuring. Aan de ene kant zijn er veel partijen in de markt met beschikbare middelen op zoek naar een redelijk rendement. Aan de andere kant zijn er ondernemers die hebben gewacht op betere tijden, nadat in de crisisjaren hun bedrijfsresultaten wat achterbleven. Dit betreft vaak ondernemers uit de zogenaamde babyboom-generatie, die inmiddels op een leeftijd zijn dat overdracht voor de hand ligt.

Ondernemers die in deze fase van overdracht komen, stellen zichzelf de vraag: ‘Wat is de waarde van mijn onderneming?’ Uiteraard een relevante vraag als u overweegt om uw onderneming te verkopen en daarnaast helder wilt krijgen hoe florissant u uw ‘oude dag’ kan gaan inrichten. Toch is het een vraag die in de praktijk niet altijd even makkelijk te beantwoorden is.

Sterker nog, als u de vraag bij tien verschillende deskundigen neerlegt, is de kans zeer groot dat u tien verschillende waarden krijgt. Tijdens mijn opleiding Business Valuation aan de RSM in Rotterdam is mij één ding heel duidelijk geworden; waarderen is geen exacte wetenschap en de waarde bestaat niet. Dat neemt niet weg dat een indicatie van de waarde binnen een bepaalde range erg kan helpen bij het uiteindelijk bepalen van een verkoopprijs van uw onderneming.

Het is goed om te beseffen dat waarde en prijs twee verschillende grootheden zijn. In sommige gevallen zijn partijen bereid om beduidend meer te betalen voor uw onderneming dan het bedrag dat in eerste instantie uit de waardebepaling van uw onderneming is gekomen. Daarmee is de waardebepaling niet onjuist, maar dit kan onder andere ontstaan door omstandigheden in de markt, de positie van een potentiële koper en tal van andere oorzaken.

Bovenstaande geeft aan dat het belangrijk is om u bij een voorgenomen verkoop van uw onderneming goed te laten informeren over de waarde(range) van uw onderneming en daarnaast samen met uw overnameadviseur zorgvuldig een verkoopprijs te bepalen die recht doet aan uw onderneming en de omstandigheden in de markt. Mocht u over bovenstaande eens geheel vrijblijvend van gedachten willen wisselen neem dan contact op met ondergetekende.

Evert Hein Schuiteman is adviseur en vestigingsleider bij Schuiteman Corporate Nijkerk. Hij is bereikbaar via 033 303 32 30 en ehschuiteman@schuiteman.com.

www.schuiteman.com

Geplaatst op: 21-12-2017