Chat als wapen tegen de ja-maar-machine

Als marketeer heb je per definitie te maken met een tegenstelling. We doen namelijk aannames voor marketinguitingen op basis van wat we dénken dat de mogelijke klant over de streep gaat trekken. Met z’n allen hebben we fantastische tools ontwikkeld, die deze aannames zo goed mogelijk onderbouwen.

Je hebt er ongetwijfeld van gehoord: de Customer Journey, de Marketing Funnel, Persona’s of Doelgroepsegmentatie. Congressen, boeken, blogs, whitepapers, webinars en acquisitiegesprekken lopen ervan over.

Zie jij je klant nog?
We schieten er soms – of eigenlijk te vaak – in door. Het risico van denken in doelgroepen, hoe fijnmazig ook, kan ervoor zorgen dat we de individuele klant over het hoofd zien. De webteksten, blogs en andere prachtige content die we maken doen het vaak goed genoeg om interesse te wekken, maar hoe ga je van interesse naar een gesprek? Met een chat dus.

In gesprek via de chat
Als Nederlanders zijn we namelijk geboren ja-maar-machines. Als we iets horen of zien, kunnen we best enthousiast zijn, maar een tegenwerping is nooit ver weg. En dat is precies waar een chat de oplossing biedt. In een gesprek met de bezoeker van je website kun je tegemoet komen aan de tegenwerpingen. En je zult zien, eenmaal in gesprek met de bezoeker van je website zijn de tegenwerpingen best te overzien.

Werkt het nou echt?
In de dagelijkse praktijk zien we verbluffende voorbeelden. Websites die na het toevoegen van een chat +400% conversie laten zien. Eigenlijk alleen maar door het gesprek te faciliteren en weerstand te bieden aan de ja-maar-machines.

Kortom, tijd om te knallen met die chat. Ik spreek het graag met je door, via de chat of gewoon aan tafel. Koffie?

Bart Nieuwenweg is eigenaar van Draad, internetbureau in Nijkerk. Benieuwd naar hun diensten? Neem dan contact op!

www.draad.nu

Geplaatst op: 20-06-2018