BusinessLokaal Sparta barst uit zijn voegen

NIJKERK – Het was niet zomaar een wedstrijd, maar dé stadsderby tegen NSC. Gescheiden door een enkele sloot zijn de voetbalverenigingen gezworen vijanden. BusinessClub Sparta had een delegatie van 10 NSC-ers uitgenodigd voor de voorbeschouwing van de wedstrijd in het BusinessLokaal. Een portret van een bloeiende businessclub.

Hoe belangrijk deze wedstrijd is? Heel Nijkerk leefde de afgelopen weken mee met de voetbalverenigingen. Renkema: ,,De derby leefde zelfs bij ons thuis. Het is best onhandig om bij een derby burgemeester te zijn. Je moet immers objectief blijven. Het zal best een mooie pot worden. Ik heb de afgelopen dagen al wel vaak gezegd dat de punten in ieder geval in Nijkerk blijven.”

150 leden
BusinessClub Sparta telt inmiddels 150 leden. De club werd oorspronkelijk opgericht door Klaas Bast en Gert Wulfsen, mannen die nog steeds erelid zijn van de businessclub. In 2005 werd een professionaliseringsslag gemaakt. Nico Fiegen, voorzitter van de businessclub: ,,Onze hoofdsponsor zei in 2005 dat we eigenlijk een representatieve Sponsorhome moesten bouwen. Die wens hebben we doorgezet.” Er werd in eerste instantie een kleine versie gebouwd, maar al snel werd besloten om in 2007 nog eens 100 meter uit te breiden. ,,De businessclub begon met zo’n 50 leden, maar inmiddels is dat getal verdrievoudigd. Op drukke zaterdagen raken we ze bijna niet meer kwijt.” Meerdere leden van de businessclub houden zich bezig met ledenwerving. Rijk Veer, voormalig mede-eigenaar van discotheek Starlight, is één van de kartrekkers als het om de aanwas van nieuwe leden gaat. Fiegen: ,,Rijk is gepensioneerd en gepassioneerd en vindt het erg leuk om ondernemers hiervoor te benaderen.”

De diversiteit aan leden is enorm. Dit varieert van een kipverwerker en een topaccountant tot een stratenmaker en iemand die een bedrijf in hulpmiddelen voor invaliden heeft. Fiegen: ,,We weigeren niemand. We hebben onder andere zes accountantskantoren, meerdere assurantietussenpersonen en verschillende autobedrijven. We hebben verschillende soorten bedrijven in de club. We moeten namelijk niet vergeten dat we een businessclub zijn. Een autodealer vertelde mij hoeveel klanten hij jaarlijks naar aanleiding van zijn bezoeken aan de businessclub heeft gekregen. Hier komt hij zijn grootste klanten tegen.”

Sparta BusinessClub2 (Large)

Activiteiten
Binnen de club, die zo’n 15 zaterdagmiddagen per jaar bijeenkomt tijdens de thuiswedstrijden van het eerste elftal van Sparta, worden diverse activiteiten georganiseerd, die variëren van een avond met een landelijk bekende spreker tot een Bockbieravond. Binnenkort wordt er een herstart gemaakt met het organiseren van bedrijfsbezoeken. ,,We hebben een aantal sponsoren met een interessant bedrijf. Bouw Logistics is bijvoorbeeld een onderneming die de zaak geweldig voor elkaar heeft. Een rondleiding door zo’n bedrijf is dan ook hartstikke interessant, evenals door de zuivelfabriek van Arla.” De bijeenkomsten van de businessclub worden aangekleed met een hapje en een drankje en tijdens de thuiswedstrijden is er een buffet, zoals vandaag vlak voor de wedstrijd tegen NSC het buffet wordt opgediend door Alberto’s Nijkerk.

Boni
Sponsoren kunnen kiezen om Brons, Zilver, Goud, Diamant of Briljantsponsor te worden. Er zijn ook nog verschillen in verenigingssponsoren, jeugdsponsoren en de hoofdsponsor. Fiegen: ,,We hebben jarenlang Covebo als hoofdsponsor gehad. Inmiddels sponsoren zij de jeugd en heeft Boni Supermarkten het hoofdsponsorschap overgenomen. We geven onze sponsoren veel exposure. Dat kan variëren van een bord langs de lijn tot uitingen in vlaggen en in de sportkleding.” De sponsoren hebben samen veel kunnen betekenen voor de voetbalvereniging, die 1100 leden telt. Fiegen: ,,Wij nemen onder andere de A-selectie voor onze rekening. Dit zijn tegenwoordig allemaal semi-betaalde voetballers. We hebben echter ook sponsoren die heel specifiek vertellen wat ze met het sponsorgeld willen betekenen voor de vereniging.” Aart Kous van vakbouwmarkt Jecor heeft zich net aangesloten bij de businessclub en is Bronssponsor geworden. Ook al woont hij in Putten, hij is toch betrokken bij de Nijkerkse ondernemers. ,,We hebben onlangs een bedrijf geopend in Nijkerk. Rijk Veer heeft mij enthousiast gemaakt om lid te worden van Sparta Businessclub. Dankzij de businessclub kan ik voor mijn gevoel ook beter mengen in het bedrijfsleven in Nijkerk. En zo is het balletje gaan rollen. Nu zit ik zelfs in het 35+ team van de vereniging.”

Grootste
BusinessClub Sparta is één van de grootste businessclubs van de gemeente Nijkerk. Meer dan de helft van de leden is voetballiefhebber. Fiegen: ,,Er zijn echt mensen die het niet écht interesseert hoe het met het voetbal gaat, of nauwelijks wisten wat een bal was. Het grappige is dat ze vervolgens toch wel een beetje voetballiefhebber worden.”

Uiteindelijk eindigt de stadsderby tegen NSC in een verdienstelijk 2-0 voor Sparta. ,,Een heerlijk Nijkerks onderonsje”, aldus een tevreden Fiegen.

businessclubspartanijkerk.nl

Geplaatst op: 03-11-2016