Business Nieuws Gemist – Februari 2016

Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen weken? Nieuwsflashes voor drukke ondernemers die toch niets willen missen!

Online supermarkt Picnic breidt uit

Online supermarkt Picnic is gestart met bezorging in Leusden. De komende maanden moeten grotere steden als Utrecht, Almere en Apeldoorn volgen. Picnic is gevestigd in Nijkerk, waar het over een groot distributiecentrum beschikt. De online supermarkt bezorgt opmerkelijk genoeg nog niet in de gemeente Nijkerk zelf. Picnic bezorgt boodschappen gratis thuis. Klanten bestellen de boodschappen via een app en kunnen tot op een half uur nauwkeurig het bezorgmoment bepalen.

Draagvlakmeting voor BIZ in Hoevelaken

Ondernemers in het centrum van Hoevelaken kunnen van 5 tot en met 19 februari 2016 laten weten of ze voor of tegen de instelling van een bedrijveninvesteringszone (BIZ) zijn. In zo’n zone betalen alle ondernemers mee aan activiteiten die het winkelgebied aantrekkelijk moeten maken en houden. Tot nu toe betaalden alleen leden van de ondernemersvereniging Hoevelaken mee, terwijl niet-leden ook profiteerden van de inspanningen. Voorstel is dat alle centrumondernemers voortaan jaarlijks een bedrag gaan geven aan de nieuwe Stichting Centrum Hoevelaken. De stichting doet jaarlijks een voorstel aan de gemeente Nijkerk voor de besteding van de inkomsten. Begin maart wordt bekendgemaakt of er voldoende draagvlak is voor de verplichte, collectieve bijdrage.

Minder strenge regels voor De Flier

De gemeente Nijkerk heeft het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan voor De Flier vereenvoudigd. Dat moet ervoor zorgen dat meer bedrijven zich gaan vestigen op het bedrijventerrein aan de zuidzijde van Nijkerk. Volgens de gemeente belemmerden de strenge regels de gronduitgifte, terwijl ze niet nodig zijn om een hoogwaardige uitstraling van het bedrijventerrein te garanderen.

Commerciële aanpak voor weekmarkten

De markten in Hoevelaken en Nijkerk moeten moderner worden, niet meer gestoeld op vergunningen, maar op behoeften van de consument. Daarom sluit de gemeente Nijkerk een overeenkomst met de stichting Markt van Morgen, meldt Nijkerk Nieuws. Deze landelijke stichting gaat de markten bedrijfsmatig opzetten. Er komt onder meer een marktmanager.

Leukste restaurant van de gemeente

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de ‘Verkiezing van het leukste restaurant’ hebben Sushi-restaurant Japas en Prins Heerlijk uit Nijkerk hoge ogen gegooid bij de jury. Japas werd verkozen tot leukste restaurant van de provincie Gelderland en werd bovendien derde op de landelijke ranglijst. De award ‘Winnaar van de gemeente Nijkerk’ ging naar Prins Heerlijk. Het Nijkerkse restaurant kwam landelijk op de achtste plek. Beiden haalden scores boven de 9. De feestelijke awarduitreiking van de ‘Verkiezing van het leukste restaurant’ vond dit jaar plaats in het Corpus Congress Centre in Oegstgeest.

Nieuwe werkgroepen voor binnenstad

De gemeente Nijkerk zoekt onder meer ondernemers die mee willen denken over de toekomst van de binnenstad. Zij zullen gaan voortbouwen op de visie die eind 2015 werd gepresenteerd door de verschillende werkgroepen. Die worden nu herschikt en gaan zich ieder bezighouden met een eigen thema, zoals branding, verkeer, communicatie of een bepaald gebied. Wie mee wil denken kan zich aanmelden via werkgroepenbinnenstad@nijkerk.eu. De voorlopige visie voor de Nijkerkse binnenstad is te vinden op nijkerk.eu.

Miljoen helpt jeugd niet aan een baan

Ondanks een investering van 1,1 miljoen euro is de jeugdwerkeloosheid in de regio Amersfoort in de afgelopen twee jaar met 8,5% gestegen. Dat meldt het AD/Amersfoortse Courant. In 2013 bonden Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Bunschoten, Soest, Baarn en Nijkerk gezamenlijk de strijd aan met de snelgroeiende werkeloosheid onder jongeren. Nijkerk droeg 28.000 euro bij voor een regionaal actieplan, dat onder meer moest voorzien in coaching, opleiding, begeleiding en hulp naar werk. De inspanningen zorgden ervoor dat ongeveer een derde van de werkeloze jongeren uit 2013 een baan vond, maar door de moeizame economische omstandigheden kwamen er tegelijkertijd nog meer jonge werklozen bij.

Geplaatst op: 16-02-2016