Bofferd!

Het overdragen van uw bedrijf aan de volgende generatie is een dynamisch en complex proces. Studies wijzen uit dat niet elke bedrijfsoverdracht succesvol is.

Om de fiscaliteit geen struikelblok te laten zijn kennen we de zogenaamde bedrijfsopvolgingsfaciliteit. Deze ‘BOF’ kent onder voorwaarden een vrijstelling voor de schenk- of erfbelasting voor ondernemingsvermogen. De regeling kan, in combinatie met de doorschuifregeling voor een IB-onderneming of aandelen in een BV, een forse belastingbesparing bij een bedrijfsopvolging opleveren.

De bedrijfsopvolgingsfaciliteit in de Successiewet is echter uitsluitend van toepassing op de overdracht van ondernemingsvermogen. De Belastingdienst stelt dat de exploitatie van vastgoed als het beleggen van vermogen moet worden aangemerkt. Hierop is de BOF niet van toepassing. De belastingrechter denkt daar echter anders over als het beheer van dat vastgoed arbeid omvat die qua aard en omvang meer is dan bij normaal vermogensbeheer én een rendement oplevert dat hoger is dan bij normaal vermogensbeheer. In de betreffende specifieke zaak pakte dat allemaal precies goed uit en heeft de belastingplichtige dus met recht ‘geboft’.

De exploitatie van vastgoed kan dus onder de BOF worden gebracht, maar dan moet er wel sprake een activiteit die het puur ‘op de winkel passen’ en louter ‘huisjes melken’ fors overstijgt, zowel qua arbeid als qua opbrengst. Is daarvan geen sprake dan moet de beoogde ‘bofkont’ uiteindelijk toch op de fiscale blaren zitten.

Mr. A.R. (Bram) Faber, Schuiteman Accountants & Adviseurs BV, E-mail: bramfaber@schuiteman.com

schuiteman.com

Geplaatst op: 23-06-2016