Blijft de consument Nijkerkse winkel trouw?

NIJKERK – Nijkerkse consumenten blijven hun dagelijkse boodschappen vooral doen bij supermarkten in eigen gemeente. Voor niet-dagelijkse aankopen kiezen ze steeds vaker voor webshops of bijvoorbeeld de Amersfoortse winkelstraat.

Dat blijkt uit onderzoek naar koopstromen in de regio FoodValley. Het onderzoek wordt aangehaald in de nieuwe detailhandelsvisie (zie verderop op deze pagina) die DTNP heeft opgesteld voor de gemeente Nijkerk.

Hoeveel lekt er weg
Supermarkten hoeven vooralsnog niet echt te vrezen voor concurrentie van bijvoorbeeld online bezorgers zoals Picnic. Van al het geld dat Nijkerkse consumenten uitgeven aan dagelijke boodschappen, vloeit 91% naar supermarkten in eigen gemeente. Dat is slechts een fractie lager dan twee jaar geleden, toen 92% van alle boodschappeneuro’s binnen de gemeentegrenzen bleef.
Voor andere retailers ligt dat plaatje anders. Voor bijvoorbeeld kleding, elektronica en meubels zijn Nijkerkerse consumenten de eigen winkelier minder trouw. In 2016 ging nog bijna de helft (49%) van alle uitgaven aan niet-dagelijkse artikelen naar Nijkerkse winkeliers. Dat is inmiddels gedaald tot 43%. De concurrentie komt daar van alle kanten: winkels in Amersfoort (22%), andere winkelcentra in de regio (13%) en webshops (22%).

Stijging online aankopen
Nijkerkse consumenten zijn nog wel iets minder online georiënteerd dan de gemiddelde Nederlander, die net iets vaker wat bestelt via zijn smartphone of laptop. Maar, waarschuwen de onderzoekers, dat verandert snel. “We zien in Nijkerk een sterke online-stijging, die met name ten koste gaat van de lokale bestedingen.”

Wat zeggen Nijkerkse winkeliers
Voor de nieuwe detailhandelsvisie is ook een enquête gehouden onder ondernemers. Winkeliers bevestigen daarin dat hun business vooral drijft op lokale bestedingen. Van elke euro omzet komt gemiddeld 80 cent uit de eigen gemeente, schatten de Nijkerkse retailers in. Uit de enquête komt ook naar voren dat een deel van de Nijkerkse detailhandel het zwaar heeft, ondanks het feit dat de economie groeit en bloeit. Eén op de drie winkeliers noemt de eigen omzet ‘aan de krappe kant’, ‘onvoldoende’ of zelfs ‘zeer slecht’.
De meerderheid van de ondernemers wil de komende drie jaar investeren in zijn of haar winkel, om in te spelen op veranderende klantbehoeften. Ze verwachten daarbij ook actie van de gemeente. In Nijkerk zijn winkeliers ontevreden over het parkeerbeleid, in Hoevelaken verdient de uitstraling van de openbae ruimte en het behouden van parkeer- en bezoekgemak volgens ondernemers aandacht.

Landelijke trend
Het Koopstromenonderzoek vindt tweejaarlijks plaats om trends in de detailhandel te signaleren. Voor het onderzoek zijn 85.000 huishoudens in de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht en Gelderland ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat online winkelt, nog steeds toeneemt. Dat heeft met name effect op middelgrote winkelcentra. Winkels in deze gebieden zien hun omzet teruglopen. Grote steden versterken juist hun positie en aantrekkingskracht richting het winkelend publiek.

Geplaatst op: 05-12-2019