BHN geeft gemeente economische aanbevelingen

NIJKERK -Verbeter de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, ontwikkel een visie op de digitalisering van de samenleving. Maak duidelijke keuzes op het gebied van duurzaamheid en koppel die nadrukkelijk aan de lokale bedrijfseconomie. En houd bij de toekomst van het gebied rond de Arkervaart rekening met de belangen van de Nijkerkse industrie.

Die economische aanbevelingen geeft de BHN bij monde van voorzitter Gerke van Zalk mee aan de lokale politieke partijen die de mogelijkheden van een nieuwe coalitie onderzoeken.
Bij de recente gemeenteraadsverkiezingen raakte De Lokale Partij (met Patricia van Loozen als wethouder Economische Zaken), Pro ’21 en de VVD haar meerderheid kwijt. Onder leiding van informateur Dick Hemmen zoeken de partijen naar een nieuwe coalitie.

Het lijkt voor de hand liggend dat de CDA (+1 zetel) als winnaar van de verkiezingen daar deel van gaat uitmaken. Daarachter ligt het open, waarbij alle partijen tijdens een openbare bijeenkomst aangaven dat ze openstaan voor deelname aan de coalitie.
In een gesprek met Business in Nijkerk geeft Van der Zalk ook aan dat hij de rol van Nijkerk binnen de regio FoodValley wil vergroten. “Nu draait het teveel om Wageningen. In het zuiden zit de kennis en die is belangrijk, maar in het noorden – in gemeenten als Nijkerk en Barneveld – wordt Food geproduceerd. Dat besef ontbreekt nog wel eens. Laatst was ik op een bijeenkomst waar Nijkerk niet eens op de kaart stond toen het ging om FoodValley. Dat moet echt veranderen.”

Van der Zalk – tevens voorzitter van de Federatie Ondernemerskringen Valleiregio (FOV) – ziet de oplossing onder meer in het versterken van verbinding tussen bedrijven in de omgeving van Nijkerk en de Wageningen University (WUR). “Een mooi succes in dat opzicht is dat foodbedrijven uit deze regio vanaf deze zomer kunnen aanhaken bij CampusConnect. Dat is een maandelijkse bijeenkomst in Wageningen met start ups en scale ups in de foodsector. Juist in het leggen van zulke verbindingen valt winst te behalen.”

Geplaatst op: 17-04-2018