Bert Nijeboer: ‘Duurzaam rijden lijkt op gamen’

Toen een vrachtwagenchauffeur tijdens een inhaalmanoeuvre stukjes brood naar zijn lelijke eend gooide, was de maat vol voor Bert Nijeboer (directeur bij triAV). Een auto moet flink wat pk’s hebben, besloot hij. De liefde voor snelle auto’s was geboren. Tegenwoordig rijdt hij dan ook een Opel Ampera.

De allereerste bolide ooit was dus een Citroën 2CV?
,,Inderdaad, en niet één maar twee. Die eend waarmee ik tevergeefs een truck probeerde in te halen waren namelijk twee 2CV’tjes omgebouwd tot één. Na tijdenlang klussen heb ik er serieus één week mee gereden. Hij kwam niet vooruit.’’

Een auto moet dus wel uitnodigen tot hard rijden?
,,Ik zit zoveel op de weg, dan wil ik wel een beetje kunnen doorrijden. Dat zie je terug in de auto die ik privé rijd: een Peugeot RCZ Asphalt. Matgrijs, standaard 200 pk. Een limited edition, er zijn er maar 24 van in Nederland. Rijden met die auto is echt hobby. Al had ik die trouwens in eerste instantie gekocht voor mijn vrouw. We rijden er allebei graag in. Er is een duidelijk verschil tussen die auto en het keurige rijden in mijn zakelijke auto: een Opel Ampera.’’

Rijd je elektrisch?
,,Sterker nog, ik was één van de eersten in Nijkerk met een elektrische auto. Een echte bezienswaardigheid. Bij het gemeentehuis staat een oplaadpaal en ik schat dat de halve gemeenteraad wel eens is komen kijken. Ik kom veel in Amsterdam en vroeger had je als elektrische rijder de beste parkeerplekjes op de grachten. Tegenwoordig sta ik zelfs in Nijkerk regelmatig op mijn beurt te wachten omdat de laadpaal bezet is.’’

Bert Nijeboer Business bolides3 (Large)

Welk muziekgenre begeleidt je onderweg?
,,Van alles wat. Er zit een flinke harde schijf boordevol muziek in de Ampera. Ik heb twee mappen – klassiek en house – en daarin vind je muziek van vrijwel elk genre daartussenin. Ik houd van muziek. Mensen kennen mij wellicht van Omroep Nijkerk, waar ik in de programmaraad zit en een gospel-programma heb.’’

Hoe belangrijk is een auto in jouw branche?
,,De Ampera is een bewuste keuze. Ik ben directeur bij triAV. Wij leveren beeld-, geluid- en internetsystemen aan onder meer hotels. In die branche staat duurzaamheid met stip op één, denk alleen al aan een keurmerk als Green Key. Het wordt in veel aanbestedingen zelfs geëist.’’

Waarom dan een Ampera en geen Tesla bijvoorbeeld?
,,Vanwege de actieradius. Ik rijd 60.000 km op jaarbasis, door de hele Benelux. Met een hybride hoef ik onderweg niet telkens een laadpaal te zoeken.’’

Bert Nijeboer cover (Large)

Lekker doorrijden is toch wel het credo. Zelfs met een elektrische auto?
,,Nou, het is niet zo dat ik de meeste boetes naar binnen hark op kantoor. Waar ik wel bekend om sta, is dat het altijd trajectcontrole-boetes zijn. Ondanks alle apps die voor flitsers waarschuwen, schijn ik die maar niet te kunnen ontwijken.’’

Met de RCZ Asphalt is de droomauto bekend. Wat wordt de volgende zakelijke aanschaf?
,,Dat weet ik nog niet, maar ik blijf sowieso elektrisch rijden. Het bevalt me prima. Hoe fijn ik het ook vind om in de weekenden met de RCZ erop uit te trekken, duurzaam rijden is een sport. Er zit namelijk een button op je scherm die je groen moet proberen te houden via het nieuwe rijden. Niet te hard remmen, dat soort dingen. Daar ga je écht op rijden. Ik zit tijdens het rijden eigenlijk continu te gamen.’’

Geplaatst op: 03-11-2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die booschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.