Bedrijvenfluisteraar wil vooral vooruit met BHN

Sinds maart vorig jaar staat Gerke van Zalk (Acus, CPO Netwerk) aan het roer van de BHN. Bedrijvenfluisteraar van beroep en bestuurder in hart en nieren. Over zijn werk, zijn drive en zijn visie.

Wat voor functie staat er eigenlijk op je visitekaartje?
Geen. Dat vermijd ik al dertig jaar omdat ik niet zo van etiketten houd. Bedrijvenfluisteraar is wel een leuke term, ik kan bedrijven niet beter maken, maar ik kan ze wel beter laten functioneren. Maar dat kun je beter aan mijn klanten vragen. Ik zeg zelf altijd dat ik me bezighoud met resultaatgerichte menskunde. Hoe zitten mensen en bedrijven in elkaar, waarom doen mensen wat ze doen en hoe kun je ze in beweging krijgen?

Hoe kwam je op dat idee?
In de jaren tachtig werkte ik bij een bedrijf in de vleesindustrie. Daar leidde ik een groot verandertraject. Wat maakt nou dat mensen iets doen of juist laten? Dat was een vraag waar ik veel over nadacht. Een vraag die me zo boeide dat ik er mijn vak van gemaakt heb.

En?
De meeste mensen leunen op regels, gewoontes en verwachtingen. Ze doen in feite een kunstje in plaats van dat ze zelf nadenken. Dat zit misschien wel in onze genen. We laten ons graag leiden, want dat is veilig. Dan hoeven we zelf geen verantwoordelijkheid te nemen. Zulke patronen probeer ik te doorbreken.

Is dat niet wat pessimistisch. Zeker jonge generaties zitten toch vol wilde ideeën?
Robert Long zong in het nummer Levenslang: je bent jong en je wilt van alles, maar na een tijdje ontdek je dat je alles doet wat er van je verwacht wordt. Praat nog maar eens met jongeren als ze vijftien jaar aan het werk zijn. Dan zie je vaak dat ze helemaal in het stramien zitten. Het systeem waarin we leven haalt niet het beste in ons naar boven.”

Oke, wat doe je daar dan aan?
We zijn heel goed in het bedenken van beperkingen. Zo van: “Maar dat wil onze klant niet” of “Daar krijg ik mijn collega’s nooit in mee”. Als je dat afwerpt, ontstaat er ruimte. Ik betrek ondernemers trouwens altijd in zulke processen. Ze moeten zelf meedoen, het liefst vooropgaan. Bedrijven zijn een spiegel van de eigenaar. Dat zien ze zelf misschien niet, maar werknemers nemen heel veel over van de ondernemer.”

Gerke van Zalk groeide op in een gezin met negen kinderen. Wie aan bod wilde komen, moest slim en creatief zijn. Het leverde hem wellicht zijn strategische antenne op, filosofeert hij aan tafel. Al is dat psychologie van de koude grond, haast hij zich om erbij te zeggen. Vader runde een eigen bedrijf, Gerke erfde zijn ondernemers-dna. In 1993 zette hij zijn eerste stappen op het gebied van organisatieadvies, tien jaar later begon hij Acus. Onder die naam voert hij projecten en trajecten uit bij MKB en MKB+-bedrijven in Midden-Nederland. Het gaat dan bijvoorbeeld om het vergroten van de effectiviteit of zelfstandigheid binnen teams of het begeleiden van veranderingen. Verder is hij mede-oprichter van het CPO Netwerk, CFO Netwerk en CDO Netwerk, dat bestaat uit 10 adviseurs op het gebied van finance, digitalisering en effectieve inzet van mensen.

Waarom hebben jullie dat netwerk opgezet?
Omdat wij zagen dat binnen het mkb behoefte is aan expertise in deze vakgebieden. Ik geloof dat we steeds meer naar een netwerkeconomie toegaan. Bedrijven zullen op termijn een steeds compactere kern aan medewerkers aanhouden en verder flexibel expertise inhuren wanneer dat nodig is. Ik merk dat ondernemers daarbij vooral behoefte hebben aan strategische sparringpartners. Dat zullen ze niet snel doen met eigen medewerkers vanwege diversiteit van individuele belangen en voorkeuren, Een externe professional die los staat van de directe betrokkenheid en belangen is beter in staat die rol te vervullen.

Versterken die disciplines elkaar ook?
Zeker. Een voorbeeld: Als je gaat automatiseren en digitaliseren verandert dat de manier waarop er wordt samengewerkt in jouw bedrijf. Medewerkers zullen los moeten komen van bestaande werkwijzen en voorkeuren. Daar moet je ze in meenemen en dat kan een IT’er niet. Dat maakt het netwerk waardevol.

Welke grote pijnpunten kom je tegen in het mkb?
De belangrijkste is dat ondernemers er voor hun gevoel alleen voor staan. Ze zitten vol plannen en ideeën, maar krijgen de mensen niet mee. “Ze snappen me niet”, hoor ik dan. Ondernemers hebben behoefte aan iemand naast hen die met een andere bril naar de mogelijkheden kijkt en die bereid is tegen te spreken.

Hoe komt dat?
Ondernemers barsten doorgaans van de visie, dromen en ambities, maar hebben het idee dat ze die ook zelf moeten uitwerken en realiseren. Ze broeden er maanden op, presenteren dan een plan en verwachten dat medewerkers dat meteen snappen en enthousiast zijn. Dat is een misvatting. Het is de kunst om anderen te laten toevoegen aan jouw plannen en ambities. Alleen dat botst wel eens met de dominantie en het ongeduld van ondernemers.

Wat is er in jouw ogen nog meer nodig om doelen te verwezenlijken?
De kunst is niet alleen om een stip op de horizon te zetten, maar om goed te kijken naar waar je nu staat. Hebben we alles in huis om van A naar B te komen? Over het algemeen zouden ondernemers in mijn ogen wel wat meer tijd mogen besteden aan ‘A’. Hoe zijn we gekomen daar waar we nu staan?

Doelen heeft hij ook als voorzitter van de BHN. Eén daarvan is groeien tot zo’n 250 leden, zodat de stem van de bedrijvenkring als belangenbehartiger nog meer gewicht krijgt en leden op bijeenkomsten ook steeds wisselende gezichten zien. Ook zet hij samen met zijn collega-bestuursleden in op een inhoudelijke agenda met bijeenkomsten. Geen oud-profvoetballers meer met leuke anekdotes, maar bijeenkomsten over actuele business thema’s.

Leg uit: waarom dat inhoudelijke accent?
Een verhaal van een BN’er is leuk, maar dat hoor je ook bij andere clubs. Ik wil thema’s aan bod laten komen die vragen om een reactie van ondernemers. De circulaire economie, cyber crime, the internet of things en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Waarom heb je ja gezegd tegen de voorzittersrol?
Besturen zit in mijn bloed. Vanaf mijn 17e heb ik vele bestuursfuncties vervuld, waaronder veelvuldig de rol van voorzitter. Bij de BHN was ik al secretaris en blijkbaar zagen anderen mij als een geschikte opvolger van Gerrit-Jan Bezemer. De functie op zich is niet zo belangrijk voor mij. Wel dat ik kan meebesturen. Ik heb een sterke behoefte om invloed uit te oefenen

Politiek ook?
Nou, dat heb ik ooit geprobeerd maar het ging me niet snel genoeg. Ik hou meer van een dynamische, zakelijke setting waarin snel besluiten worden genomen.

Wat voor soort bestuurder ben je?
Ik ben pragmatisch ingesteld en enorm resultaatgericht. Op de winkel passen, daar doe ik niet aan. Ik wil met een zekere dynamiek wat bereiken met en voor ondernemers, maar doe daarbij geen claims op de uitkomst. Daarmee bedoel ik dat je er altijd rekening mee moet houden dat je ergens anders uitkomt dan je zelf van tevoren bedacht had. Het heeft namelijk geen enkele zin om koste wat het kost je doel na te jagen, maar in je eentje op je eindbestemming aan te komen.

Je bent meteen ook voorzitter van de Federatie Ondernemerskringen Valleiregio (FOV) geworden, waarom?
Omdat ik het belangrijk vind dat FoodValley meer gaat betekenen voor de gehele regio. Nu draait het teveel om Wageningen. In het zuiden zit de kennis en die is belangrijk, maar in het noorden – in gemeenten als Nijkerk en Barneveld – wordt Food geproduceerd. Dat besef ontbreekt nog wel eens. Laatst was ik op een bijeenkomst waar Nijkerk niet eens op de kaart stond toen het ging om FoodValley. Dat moet echt veranderen.

Hoe ga je dat aanpakken?
Een van de punten waar we aan werken is het versterken van verbinding tussen bedrijven in de omgeving van Nijkerk en de Wageningen University (WUR). Een mooi succes in dat opzicht is dat foodbedrijven uit deze regio vanaf deze zomer kunnen aanhaken bij CampusConnect. Dat is een maandelijkse bijeenkomst in Wageningen met start ups en scale ups in de foodsector. Juist in het leggen van zulke verbindingen valt winst te behalen.

www.cponetwerk.nl
www.bhninfo.nl

Geplaatst op: 17-04-2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.