Bedrijfsleven maakt kennis met vluchteling

NIJKERK – Twee Nijkerkse bedrijven bieden sinds kort een stageplaats aan een vluchteling uit Syrië. Het gaat om Mariëlle’s Kwaliteitskip en Bouwmaatschappij Kroon BV.

,,Het is voor deze statushouders een manier om kennis te maken met het Nederlandse bedrijfsleven”, vertelt aannemer Evan Kroon. Hij nam Arcad Mania aan, die voor zijn vlucht naar Nederland ook in de bouw actief was. ,,Hij heeft in de hersftvakantie als manusje van alles meegelopen op de bouw. Schilderen, vloeren leggen, steigers opbouwen; dat soort werk.”
Poelier Mariëlle van Winterswijk bood een stageplek aan Abed uit Syrië. Op 19 oktober had hij zijn eerste werkdag. ,,Abed was in Syrië ook slager, maar in Nederland komt hij lastig aan het werk omdat bijna alle slagers met varkensvlees werken. Vandaar dat mij gevraagd werd of ik misschien een plekje voor hem had. Nu gaat hij een dag in de week voor ons aan het werk. We kijken hoe het loopt. Het echte winkelwerk is met zijn taalniveau lastig, maar ik heb veel contacten in de poelierswereld, dus je weet het nooit. Hij vertelde dat hij een paar mooie Syrische kiprecepten heeft en die mag hij hier uitproberen. We zijn allemaal erg benieuwd. Ik vind eigenlijk dat ondernemers veel meer kunnen doen wat dat betreft. Niet alleen voor vluchtelingen maar voor iedereen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Sociale plicht
De stages kwamen tot stand op initiatief van de Nijkerkse Uitdaging. De vluchtelingen lopen stage met behoud van hun uitkering. De gemeente Nijkerk regelde de arbeidsongeschiktheids- en aansprakelijkheidsverzekering. Zowel Van Winterswijk als Kroon doen mee uit ideële overwegingen. ,,Er zit geen zakelijke slimmigheid achter”, zegt Kroon. ,,Het kost meer energie dan het oplevert. Maar er lopen hier ook jongeren stage die ervaring op doen. Ik vind dat we als ondernemer allemaal de sociale plicht hebben om ook vluchtelingen op weg te helpen op de arbeidsmarkt. Ze moeten toch integreren en daar wil ik een steentje aan bijdragen.”

Cultuurkloof
Voor Bouwmaatschappij Kroon was het de eerste ervaring met een buitenlandse werknemer. Best even wennen voor iedereen, erkent Evan Kroon. ,,Mijn medewerkers hebben dat heel positief opgepakt en hun best gedaan om hem thuis te laten voelen. Communiceren is wel lastig en er is natuurlijk een grote kloof tussen de cultuur, gewoontes en arbeidsmoraal van Syrië en Nederland. Ik probeerde Arcad op zijn eerste dag duidelijk te maken hoe het werkt met schaften. Dat je zelf brood mee moest nemen van huis, daar had hij nog nooit van gehoord.”
Het idee is dat de vluchtelingen door stage te lopen bij Nijkerkse bedrijven, uiteindelijk de stap kunnen zetten naar een gewone baan. Dat laatste vindt Kroon heel belangrijk. ,,Het is makkelijk om zo iemand te zien als een goedkope kracht die wat hand-en-spandiensten kan verrichten. Maar zo’n man heeft net als jij en ik ook talenten en kwaliteiten. De kunst is om die te ontdekken en te zorgen dat hij ze kan gebruiken, zodat zijn eigenwaarde weer groeit. Dat vind ik nog wel een uitdaging.”

Geplaatst op: 03-11-2016