AVG ook voor freelancers en zzp’ers

Op 25 mei 2018 werd de huidige Nederlandse Wet bescherming Persoonsgegevens (Wbp) vervangen door de nieuwe Europese privacywet Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG en in het Engels: GDPR). Sinds dat moment geldt in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving. De introductie van de AVG, is de grootste wijziging op het gebied van gegevensbescherming in ruim twintig jaar en heeft impact op alle ondernemers. Met en zonder personeel.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ziet toe op naleving van de AVG en kan bij overtreding van de regels forse boetes opleggen (maximaal 20 miljoen euro of 4 procent van de jaarlijkse omzet).

Voor wie is de AVG?
Veel zzp’ers en freelancers denken dat deze nieuwe privacywetgeving alleen voor grote bedrijven gevolgen heeft. Dat is niet juist! Iedereen die met privacygevoelige gegevens werkt, moet zich aan de regels van de AVG houden. Met persoonsgegevens bedoelen we alle gegevens die naar een persoon te herleiden zijn. Van naam- en adresgegevens tot bijvoorbeeld klantprofielen en medische data. Praktisch iedere ondernemer verwerkt persoonsgegevens, dus ook zzp’ers en freelancers.

Waarom deze nieuwe privacywet?
Het hoofddoel van de AVG is om de controle over de eigen data terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. Straks moeten al je klanten weten wat er met hun gegevens gebeurt. Ze moeten hun persoonsgegevens kunnen inzien en op hun verzoek door jou kunnen laten verwijderen.

Informatie over de AVG?
Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vind je een uitgebreide toelichting over de gevolgen van de nieuwe wet: autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacycheck/compliance-check.

Leendert Verduin is vestigingsmanager bij Univé Nijkerk.

www.univé.nl/nijkerk

Geplaatst op: 20-06-2018