Auto zakelijk of privé kopen?

Als ondernemer of DGA heb je de keuze om een auto in de zaak of in privé aan te schaffen. Wat zijn de belangrijkste verschillen? En wat is voor jou het meest voordelig?

Auto op de zaak
Als je de auto in de zaak (onderneming of BV) aanschaft dan zijn alle kosten die betrekking hebben op de auto aftrekbaar. Ook de btw dus. Wil je een milieuvriendelijke auto kopen, dan profiteer je wellicht van extra voordelen zoals de milieu-investeringsaftrek en de willekeurige afschrijving tot 75% van de aanschafprijs. Na de aanschaf van de auto, komt de auto op de balans te staan en schrijf je jaarlijks af. Door deze aftrekposten wordt de winst lager en betaal je als ondernemer minder Inkomstenbelasting en als BV minder Vennootschapsbelasting.

Als je meer dan 500 kilometer per jaar in privé rijdt, geldt er wel een bijtelling. Als ondernemer betaal je over die bijtelling Inkomstenbelasting en als DGA wordt deze bijtelling via de loonadministratie verwerkt. De BV draagt dan hierover loonbelasting af. Ook moet er voor de omzetbelasting jaarlijks een correctie plaatsvinden voor het privégebruik als de omzetbelasting op de kosten in aftrek is verrekend. Verkoop je de auto? Dan betaal je als ondernemer Inkomstenbelasting over de boekwinst en als BV Vennootschapsbelasting. Is er een boekverlies? Dan betaal je als ondernemer minder Inkomstenbelasting en als BV minder Vennootschapsbelasting.

Auto in privé
Als je de auto in privé aanschaft dan kan je aan jouw onderneming/BV een onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer berekenen voor de zakelijke kilometers die je rijdt. Deze kostenvergoeding is in de onderneming/BV aftrekbaar waardoor het resultaat lager wordt. Daarnaast zijn de kosten welke betrekking hebben op de auto niet aftrekbaar, heb je geen bijtelling privégebruik auto en heeft een verkoop van de auto geen gevolgen.

Berekening
Om te beoordelen welke keuze in jouw situatie het meest voordelig is, kan je adviseur een berekening maken. Ook kan door middel van een berekening beoordeeld worden of jouw keuze uit het verleden nog steeds voordelig is.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs

www.alfa.nl