Auto definitief in de ban in Nijkerkse binnenstad

NIJKERK – Vanaf oktober gaat de binnenstad van Nijkerk overdag op slot voor autoverkeer. Wie zonder ontheffing het centrum inrijdt, krijgt automatisch een boete van 95 euro.

Om dat mogelijk te maken plaatst de gemeente Nijkerk camera’s bij alle toegangswegen naar het centrum. De camera’s scannen de kentekens van passerende voertuigen en weten zo wie er wel en niet in de winkelstraten mag zijn.

Ontheffing
Binnenstadondernemers kunnen een permanente ontheffing krijgen, waardoor ze toch het centrum in kunnen met de auto. Voor klanten die grote producten komen ophalen of leveranciers kan een dagontheffing worden aangevraagd bij de gemeente Nijkerk. Tussen 7.00 en 11.00 uur en 17.30 en 20.00 uur blijft het sowieso – ook zonder ontheffing – toegestaan om met een auto, bestelbusje of vrachtwagen het centrum in te rijden.

Het autoluw maken van de binnenstad moet het aantrekkelijker maken om te winkelen in Nijkerk. Tot nu toe had winkelend publiek nog regelmatig last van auto’s in de winkelstraten. Overtreders komen er overigens dit jaar nog mee weg als ze het autoverbod negeren. In de eerste drie maanden stuurt de gemeente Nijkerk waarschuwingsbrieven in plaats van boetes. Vanaf 2019 verandert dat. Na de zomer gaat ook het voorbereidingstraject voor het herinrichten van de openbare ruimte in de binnenstad verder. Het Platform Binnenstad deed daarvoor al suggesties zoals het aanbrengen van groen op het Wheemplein en in de Catherinastraat en de Brede Beek en het opstellen van een gezamenlijk beleid over reclameuitingen en uitstallingen voor winkels.

Geplaatst op: 04-09-2018