Anja Vedder vecht voor bewustwording en participatie in bedrijfsleven en samenleving

NIJKERK – Talenten bij elkaar brengen. Daarin ligt de kracht van Anja Vedder. De Nijkerkse wist door haar lokale netwerk en doorzettingsvermogen grand-café De Postkamer op te richten, waar mensen met een verstandelijke beperking werken. “Het voelt als mijn eigen bedrijf.

Het is een rustige middag in het centrum van Nijkerk. Grand-café De Postkamer is gesloten, net als veel andere horecazaken op maandag. Toch is het binnen een drukte van belang. In het atelier werkt een groep cliënten aan producten voor de winkel en vanuit de bakkerij stijgt de geur van pepernoten op.

De Postkamer is gevestigd in het oude postkantoor aan de Kleterstraat 21. Naast het grand-café zit in het pand ook een bakkerij en een winkel, waar de unieke zelfgemaakte producten uit eigen atelier worden verkocht. Alle medewerkers zijn cliënten van zorgorganisatie Careander. Een aantal van hen zijn opgeleid voor de horeca. Ondersteund door professionals zorgen zij voor de bijzondere sfeer die mensen van heinde en verre naar De Postkamer trekt.

Ertoe doen
Initiatiefnemer van De Postkamer is Anja Vedder. “Voor mijn toenmalige werkgever Amerpoort werkte ik bij Jans Pakhuys, een cadeauwinkel en galerie ineen. Dagelijks zag ik hoe mensen met een verstandelijke beperking een zinvolle daginvulling kregen, zich gewaardeerd voelen, ‘ertoe doen’. Ontzettend belangrijk. Maar in mijn eigen woonplaats was er geen dergelijk initiatief.”

“Ik had net mijn 25-jarig jubileum bij Amerpoort gevierd en stond op een kruispunt. Blijf je of ga je iets totaal anders doen? En toen las ik Dromen, durven, doen van Ben Tichelaar. Die boodschap resoneerde. Je kunt namelijk wel blijven dromen, maar beter kun je die droom omzetten in actie. Om wat meer ‘durf’ krijgen, deelde ik her en der mijn plan. Het bijzondere is dat je vervolgens merkt dat er heel veel mensen zijn die je willen helpen. Het werd steeds concreter. Eerst ben ik met ouders van cliënten gaan praten, van hen kreeg ik enorm goede respons. En zorginstelling Philadelphia, die woonlocaties in Nijkerk had, vond dat het goed bij hen zou passen.”

Tegenslag
Hiermee was de zorgzijde geborgd, maar de zakelijke haalbaarheid bleef onzeker. “Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ondernemer Gerard van den Tweel benaderd. Als iemand me zou kunnen adviseren, dan was hij het wel dacht ik. Hij had vertrouwen in het project en opperde het oude postkantoor als locatie. Zo groot had ik tot dan toe niet durven dromen. Uiteindelijk heeft Woningstichting Nijkerk het pand gekocht en opgeknapt.”

Ondanks alle medewerking, kwam het project toch tot een halt. “Philadelphia kwam in zwaar weer, dus stonden wij met lege handen. Terwijl er inmiddels zoveel ouders en begeleiders op dit plan rekenden. Zoveel vrijwilligers die vanaf dag 1 in het plan geloofden en samen de schouders eronder zetten. Dat was een behoorlijke tegenslag. Om dan weer op te krabbelen is lastig. Maar je hebt die stip op de horizon. Het is te jammer om dan te stoppen. Dus hebben we keihard gewerkt om het zorginhoudelijke stuk én het ondernemende stuk te laten passen. Gelukkig vonden we uiteindelijk een nieuwe zorgpartner in Careander en kon De Postkamer alsnog van start.”
Anja Vedder

Bedrijfsleven
Nu, zes jaar later, gaat het De Postkamer voor de wind. “Het is zelfs een continue zoektocht naar balans”, vertelt Anja. “Want waar een normale horeca-ondernemer zich in de handjes zou knijpen als de zaak bomvol zit, geeft dat voor onze mensen druk. Een succesvol grand-café is voor ons geen doel, maar een middel om deze mensen te laten participeren in de maatschappij. Een plek te bieden. En dat werkt. We hebben cliënten zien groeien. Zo onzeker en trillend van zenuwen als ze binnenkwamen, zo zelfverzekerd zijn ze nu. Eén meisje heeft zich zo goed ontwikkeld dat ze binnenkort de overstap naar een regulier bedrijf maakt. Dat is de reden waarom wij twee jobcoaches hebben, die cliënten, onderwijs en bedrijven met elkaar koppelen.”

Hoewel Anja in dienst is bij Careander en daarmee officieel geen ondernemer genoemd kan worden, voelt het werk in De Postkamer wel als zodanig. Toch is het, zeker nu de zorg steeds meer onder druk komt te staan, een pittige uitdaging. Of De Postkamer over een paar jaar nog bestaat? Anja: “Dat zou ik niet durven zeggen. Maar eerlijk gezegd hoop ik zelfs dat een initiatief als De Postkamer straks minder nodig is. Dat mensen met een beperking een plek kunnen vinden bij reguliere bedrijven. Natuurlijk moeten bedrijven worden ondersteund door de zorg, maar het is een misvatting dat deze doelgroep alleen iets van het bedrijfsleven vraagt. Ze leveren ook iets op. Kijk naar de grote aanloop die De Postkamer krijgt. Ik denk dat De Postkamer een belangrijke rol heeft gespeeld in het feit dat meer Nijkerkers zien wat een prachtige mensen dit zijn en dat ze echt iets toevoegen.”

Participatie
Om het bedrijfsleven bekend te maken met ‘haar’ doelgroep, laat Anja geen manier onbeproefd. “Samen met tekstschrijver Maranke Pater en fotografe Mathilde Dusol hebben wij een boek gemaakt over de talenten van mensen met een beperking die bij Careander werken. Voor jou, vanuit een bijzonder hart, waar we momenteel een vervolg op maken. Maar we zijn bijvoorbeeld ook bezig met filmpjes, die we op de Business Borrel hebben laten zien en we organiseren de Postkameravond, waar lokale ondernemers, de gemeente en ouders worden uitgenodigd om nader kennis te maken. Want participeren in de maatschappij is voor deze mensen net zo belangrijk voor ieder ander. Een ziekte of een beperking kan ons allemaal treffen. Je moet er toch niet aan denken dat je zelf straks aan de zijlijn komt te staan. Werken is zo belangrijk voor je gevoel van eigenwaarde. Die bewustwording, daar zal ik me voor blijven inzetten.”

Geplaatst op: 23-12-2016