Ambitieuze kick-off  voor Business Barometer Borrel

NIJKERK – Korte presentaties, een barometer met kengetallen van de Nijkerkse economie, interactief je mening geven over zakelijke stellingen en informeel netwerken onder het genot van een hapje en drankje.

Dat waren woensdag 12 april de ingrediënten van de Business Barometer Borrel Nijkerk. Zo’n zeventig ondernemers woonden de eerste editie van het netwerkevenement in Hotel & Gasterij De Roode Schuur bij.

Zij hoorden hoe Evert-Hein Schuiteman namens de organisatie het concept van de bijeenkomst pitchte. Daarbij schuwde hij een vergelijking met andere events niet. ,,In een plaats moet reuring zijn. Elkaar ontmoeten is belangrijk, maar het moet wel inhoud hebben. Een borrel kan je overal krijgen. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we thema’s aansnijden die ondernemers aanspreken. Het worden geen langdradige, oeverloze sessies, maar korte en frisse bijeenkomsten.”

Economisch perspectief

En de organisatoren hielden woord. Peter Verweij (ABN AMRO) nam de aanwezigen in tien minuten mee in de stand van de mondiale, Europese en Nederlandse economie. Dat bleek een redelijk positief verhaal. Ja, de wereldeconomie hapert een klein beetje en consumenten zijn nog voorzichtig. Maar de economie trekt aan, de arbeidsmarkt herstelt zich en we hebben weer meer te besteden. ,,Ik hoop dat deze mooie ontwikkelingen u vertrouwen geven voor de maanden die voor ons liggen”, sloot hij af.

Ambitieuze kick-off  voor Business Barometer Borrel Dat vertrouwen had Ariën Appeldoorn van Duinkerken Sport & Kamperen al te pakken. Hij opende recent de deuren van een gloednieuw pand op De Flier. ,,Merk je al dat je nu op een zichtlocatie zit?”, wilde presentator Nico Fiegen weten. ,,Zeker”, stelde de ondernemer. ,,Er komen volop nieuwe bezoekers binnen die willen ontdekken wat we doen.” Maar het was niet alleen luisteren geblazen in Hotel & Gasterij De Roode Schuur. Vooraf hadden de gasten al een korte enquête ingevuld met serieuze en meer triviale vragen. Zo werd duidelijk dat de bezoekers uit een schaal borrelhapjes het liefst een bitterbal vissen en dat ze zorgeloos 30 procent bijtelling voor hun business bolide aft ikken. ,,Daar is winst te behalen”, merkte Fiegen op. Even later mochten ondernemers in de zaal ook zelf meedoen. Met blauwe en gele kaartjes konden ze hun mening geven over zakelijke stellingen. Daaruit kwam naar voren dat de meeste aanwezige ondernemers vooralsnog geen grote investeringsplannen hebben en het nog lastig vinden om geld los te krijgen bij de bank. Ook het vinden van goed opgeleid personeel bleek voor een aantal aanwezigen een uitdaging.

Knelpunten oplossen

InfographicBBBN-april2016Leuk om te weten natuurlijk, maar de ambities van de organisatoren van de Business Barometer Borrel reiken verder, had Evert-Hein Schuiteman eerder al geschetst. ,,We gaan het hebben over wat er speelt in Nijkerk, waar de knelpunten liggen en hoe we daar samen wat aan kunnen doen. Want er gaat veel goed in Nijkerk, maar er kan ook veel beter. Daar heb je elkaar voor nodig. Het zou mooi zijn als we er in slagen om samen de lokale economie nog verder aan te zwengelen.”

De Business Barometer Borrel Nijkerk gaat één keer per kwartaal plaatsvinden. De toegang is gratis en staat open voor ondernemers, directeuren en managers die actief zijn in de gemeente Nijkerk. Via de bijeenkomsten, businessbarometernijkerk.nl en businessinnijkerk.nl worden bezoekers op de hoogte gehouden van de stand van de lokale economie. Initiatiefnemers van het evenement zijn ABN AMRO, IMC computerproducts, Hotel & Gasterij De Roode Schuur, Midden Nederland Makelaars, Schuiteman Accountants & Adviseurs, Business in Nijkerk, Draad, Djops en Reclame APK.

Geplaatst op: 28-04-2016