75 jaar overal dichtbij: Alfa Accountants

Alfa Accountants en Adviseurs viert het 75-jarig bestaan. Onder het motto ‘Overal dichtbij’ is de Nijkerkse vestiging actief om ondernemers te helpen het maximale uit hun business te halen. Duik mee in de geschiedenis van dit nog altijd groeiende kantoor.

Midden in de Tweede Wereldoorlog werd op 18 februari 1942 de Stichting Boekhoudbureau ‘Het Platteland’ opgericht. Het boekhoudbureau ontstond als reactie op het besluit de Christelijke Boeren- en Tuindersbond (CBTB) te ontbinden, omdat de CBTB weigerde toe te treden tot de NSB Landstand. De stichting diende zo als dekmantel voor contacten met de leden.

Na de oorlog werd de naam van de stichting veranderd in: ‘Stichting Centraal Boekhoudbureau van de CBTB’. Hierbij waren diverse zelfstandige boekhoudkantoren aangesloten. Wel kwam er een hoofdkantoor, dat hulp bood bij fiscale zaken en bij geschillen met de belastingdienst. In 1972 veranderde de naam in Stichting Boekhoudbureau en Accountantsdienst CBTB.
In 1978 werd opnieuw besloten de naam te veranderen en wel in Stichting Accountantskantoor CBTB. Langzamerhand kwam ook het midden- en kleinbedrijf in zicht. In september 1977 werd hiervoor een nieuwe B.V. opgericht. Het werd Accobel B.V.. Later is de naam gewijzigd in ACB Accountants en Belastingadviseurs B.V..

Het streven om de zaak gezond te houden en verder te laten groeien, ging onverminderd door. De cliëntèle raakte beter opgeleid en stelde steeds hogere eisen aan de advisering. Uiteindelijk werden vanaf medio jaren tachtig beleidsplannen opgesteld voor de opleiding van het personeel, de automatisering, investeringen en kwaliteit van het werk. Daarnaast kwam een verzelfstandiging van de ‘verzekeringspoot’, de oprichting van een drietal nieuwe B.V.’s en een ingrijpende herstructurering tegen het einde van de tachtiger jaren tot stand. De Stichting werd B.V. Accountantskantoor CBTB. De oprichting en de opzet van A & S Partners in Juridische Dienstverlening werd in 1990 gerealiseerd.

Er stond nog meer op stapel. Aangezien de EG in één van haar richtlijnen voorschriften gaf over de controle van ondernemingen, waren er Registeraccountants nodig om bepaalde controles uit te oefenen. Daartoe vond in 1988 oprichting van Alfa Registeraccountants B.V. plaats. Alfa nam per 1 januari 1991 de Dealer Accountants Service, een R.A. kantoor voor autodealers, over.
Uiteindelijk heeft op 1 mei 1997 wederom een grootscheepse naamsveranderingsoperatie plaatsgevonden. B.V. Accountantskantoor CBTB en ACB Accountants en Belastingadviseurs B.V. werd Alfa Accountants en Adviseurs B.V. Wilt u ook deel uit maken van onze solide organisatie? Neem dan contact met ons op. Alfa is altijd dichtbij.

Alfa Amersfoort-Nijkerk, Van Siburgstraat 2-4, Nijkerk, 088 2533200, nijkerk@alfa.nl.

Geplaatst op: 05-09-2017