5.000 banen erbij in regio Nijkerk

NIJKERK – Bedrijven in de arbeidsmarktregio Amersfoort – waartoe ook Nijkerk behoort – creëren de komende tijd samen 5.000 nieuwe banen. De werkgelegenheid in de regio groeit daarmee met 3,2 procent tot 163.700 banen in 2019.

Dat stelt uitkeringsinstantie UWV in een regionale arbeidsmarktprognose. De groei van de werkgelegenheid zwakt de komende jaren wel wat af in de arbeidsmarktregio Amersfoort, net als overigens in andere regio’s in Nederland. Desondanks blijft personeelsschaarste een hot item voor veel bedrijven, verwacht het UWV. Nu er meer mensen dan ooit aan het werk zijn, droogt de personeelsvijver namelijk op. Er zitten nog wel mensen op de bank, maar die hebben volgens de uitkeringsinstantie weer niet de kennis en vaardigheden die gevraagd worden op dit moment.

De werkgelegenheid neemt volgens de arbeidsmarktprognose dit jaar en volgend jaar het sterkst toe bij de uitzendbureaus, horeca en in de bouw. In de sectoren financiële dienstverlening, openbaar bestuur en landbouw verdwijnen in de regio nog banen. Ondertussen neemt de krapte in steeds meer sectoren toe. Programmeurs, verzorgenden, bouwvakkers, elektromonteurs, callcentermedewerkers, loodgieters en vrachtwagenchauffeurs zijn al een tijdje lastig te vinden. Maar ook in wat minder voor de hand liggende beroepsgroepen is er sprake van schaarste volgens de regionale spanningsindicator, die de verhouding tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt weergeeft.

Zo komen horecabedrijven (koks, bedienend personeel) en supermarkten (vakkenvullers, kassamedewerkers) bijvoorbeeld moeilijk aan personeel.

Geplaatst op: 20-06-2018