3 tips om strategischer om te gaan met ICT

Grote kans dat je net als de meeste ondernemers pas nadenkt over ICT als er iets mis gaat of je investeringen moet doen. Terwijl het tegenwoordig één van de meest cruciale onderdelen van je bedrijfsvoering is. Hoe pak je dat slimmer aan?

Breng performances in kaart
Weet jij of je ICT-omgeving veilig en betrouwbaar is? Een slimme eerste stap is om je ICT-omgeving te monitoren. Vraag je niet teveel van je servers, zijn alle securityupdates geinstalleerd en werkplekken goed beveiligd? Bij ArchiLogiQ vatten we dat voor klanten samen in overzichtelijke maandrapportages. Daarmee kun je sturen op zwakke plekken in je ICT-omgeving.

Voorspel je investeringen
Je kunt wachten tot er een server begint te roken. Maar eerlijk is eerlijk: dat moment kun je zien aankomen. Als je in kaart hebt hoe je IT-omgeving nu presteert, kan je vrij goed voorspellen wanneer je vervangingsinvesteringen moet doen. Leg daar vervolgens je strategische plannen en ambities naast. Verwacht je in de komende jaren sterk te groeien? Dan is het misschien interessanter om over te stappen naar de cloud, dan om een bestaande server te vervangen. Door planmatig en strategisch na te denken over ICT-investeringen, voorkom je dat je onder druk de verkeerde, dure beslissing neemt.

Vergroot je continuïteit
Veel ondernemers onderschatten hun afhankelijkheid van ICT. Het vervelende is dat je dat pas merkt als er brand uitbreekt of een medewerker op een verkeerd linkje klikt. Je zal niet het eerste bedrijf zijn dat daardoor failliet gaat. Dat voorkom je met een goede back-up infrastructuur. Wij werken vaak met een Datto. Daarop draait een volledige kopie van je lokale serveromgeving. Die kopie is ook beschikbaar in de cloud. Bij een calamiteit kun je binnen 1 minuut verder op die ‘schaduwserver’, waardoor je bedrijfscontinuiteit altijd geborgd is.

Strategisch sparren
Een goede ICT-partner denkt proactief met je mee over zulke zaken en helpt je om slimme, strategische ICT-beslissingen te nemen. Wil je daar een keertje vrijblijvend over sparren, dan kan dat natuurlijk! Maak een afspraak door een mailtje te sturen naar gertjan.van.der.aalst@archilogiq.nl. Bellen mag ook: 033 247 1111.

Gertjan van der Aalst is operationeel directeur van ArchiLogiQ in Nijkerk. ArchiLogiQ helpt mkb-bedrijven met slimme ICT-oplossingen bij het vergroten van werkgemak en business continuïteit.

www.archilogiq.nl

Geplaatst op: 12-09-2019