1 april… niet grappig!

Over de herkomst van de 1 aprilgrappen bestaan verschillende theorieën. In Nederland denkt men nog vaak dat de grappenmakerij begonnen is met de inname van Den Briel op 1 april 1572 door de Watergeuzen. Dat ook buiten Nederland, ja zelfs over de hele wereld, eeuwenlang 1 aprilgrappen worden gemaakt wordt – en passant – even vergeten.

Nu we toch de Franse slag te pakken hebben: volgens een andere theorie zijn de 1 aprilgrappen ontstaan uit een vroeger middeleeuws festival ‘la fête des fous’, wat zoveel betekent als het feest van de zotten. Van de 5e tot de 16e eeuw was dit feest erg populair in Frankrijk. Tijdens de viering koos men een valse paus of bisschop wat gepaard ging met allerlei rituelen en festiviteiten waarbij de geestelijkheid werd geparodieerd. Wat de herkomst ook mag zijn, heden ten dage gaat de vergelijking met het feest van de zotten in ieder geval nog steeds op. ‘Hoezo?’, vraagt u zich wellicht af en waarom schrijft een salarisadviseur daar over?

Nou, dat heeft alles te maken met het loonstrookje van april 2016. Daar waar het nettosalaris in januari voor velen nog een welkome meevaller betekende, komt na het zoet nu alweer het zuur. Het loonstrookje van april zal namelijk voor de meesten rond de tien euro lager uitvallen. Dit komt omdat per 1 april 2016 meer loonbelasting moet worden betaald. Feitelijk hebben we te maken met belastingtarieven die op 1 januari 2016 in hadden moeten gaan, maar – met dank aan politiek Den Haag – niet tijdig konden worden doorgevoerd. Daarom volgt per 1 april een inhaalslag en gaan de meeste Nederlanders de komende negen maanden weer salaris inleveren. Het is van de zotte!

Bert van Dijk

Schuiteman.com